Testen nieuwe auto’s volgens WLTP loopt spaak

De na dieselgate scherp aangetrokken eisen en controles leiden er toe dat er steeds meer vertraging ontstaat bij het testen van nieuwe automodellen. Het ontbreekt de fabrikanten en instellingen aan capaciteit om te controleren of nieuwe auto’s voldoen aan de nieuwe WLTP ofwel Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure.

Testen nieuwe auto’s volgens WLTP loopt spaak

"De invoering van de nieuwe WLTP-rijcyclus is een thema waar we ons als hele industrie buitengewoon bezorgd over maken," zei Volkswagen CEO Matthias Müller al tijdens de aandeelhoudersvergadering van zijn onderneming.

WLTP moet er voor zorgen dat al bij het toelaten van een nieuw model zo reëel mogelijke gegevens over het verbruik en de CO2-uitstoot beschikbaar zijn. Het systeem is vorig jaar al op proef ingevoerd en wordt vanaf september 2018 verplicht voor alle voertuigen die nieuw op de markt komen. Maar de omschakeling naar de nieuwe eisen verloopt stroef. De autofabrikanten zelf moeten nieuwe auto’s nu vele malen meer testen dan voorheen voordat ze ze voor een typegoedkeuring aanbieden.

"Er is veel te weinig tijd voor de autofabrikanten om zich aan te passen. Er is een ware slag om proefopstellingen aan de gang," zegt Müller. De problemen vormen één van de redenen waarom de VW-baas voorzichtig is met het doen van voorspellingen voor 2018. "Of we nu een paar auto’s meer of minder verkopen dan in 2017, dat zal me worst zijn."

Testen nieuwe auto’s volgens WLTP loopt spaak - Automobielmanagement.nl

Testen nieuwe auto’s volgens WLTP loopt spaak

De na dieselgate scherp aangetrokken eisen en controles leiden er toe dat er steeds meer vertraging ontstaat bij het testen van nieuwe automodellen. Het ontbreekt de fabrikanten en instellingen aan capaciteit om te controleren of nieuwe auto’s voldoen aan de nieuwe WLTP ofwel Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure.

Testen nieuwe auto’s volgens WLTP loopt spaak

"De invoering van de nieuwe WLTP-rijcyclus is een thema waar we ons als hele industrie buitengewoon bezorgd over maken," zei Volkswagen CEO Matthias Müller al tijdens de aandeelhoudersvergadering van zijn onderneming.

WLTP moet er voor zorgen dat al bij het toelaten van een nieuw model zo reëel mogelijke gegevens over het verbruik en de CO2-uitstoot beschikbaar zijn. Het systeem is vorig jaar al op proef ingevoerd en wordt vanaf september 2018 verplicht voor alle voertuigen die nieuw op de markt komen. Maar de omschakeling naar de nieuwe eisen verloopt stroef. De autofabrikanten zelf moeten nieuwe auto’s nu vele malen meer testen dan voorheen voordat ze ze voor een typegoedkeuring aanbieden.

"Er is veel te weinig tijd voor de autofabrikanten om zich aan te passen. Er is een ware slag om proefopstellingen aan de gang," zegt Müller. De problemen vormen één van de redenen waarom de VW-baas voorzichtig is met het doen van voorspellingen voor 2018. "Of we nu een paar auto’s meer of minder verkopen dan in 2017, dat zal me worst zijn."