‘Nieuwe diesels goed voor de luchtkwaliteit’

“Met elke nieuwe dieselauto die een ouder voertuig vervangt wordt de luchtkwaliteit in de steden beter. Vernieuwing van het wagenpark door innovatieve en efficiënte modellen is de beste bijdrage aan de klimaatbescherming en aan de verdere verbetering van de luchtkwaliteit.”

lucht

Die uitspraken zijn van Bernhard Mattes, de nieuwe voorzitter van het Verbandes der Automobilindustrie VDA. De Duitse auto-organisatie heeft een analyse uitgevoerd op basis van gegevens van de verkeersdienst KBA. Daaruit blijkt dat het totale aantal personenauto’s in Duitsland per begin januari met bijna 46,5 miljoen eenheden slechts 1,5 procent hoger was dan een jaar eerder. Het aantal auto’s dat aan de Euro-6 norm voldoet nam echter met 52 procent toe naar 9,3 miljoen. "Daarmee is op dit moment al elke vijfde auto op onze wegen een Euro-6 voertuig. Het bestand van Euro-5 personenwagens en oudere modellen loopt gestaag terug," benadrukt Mattes.

Van die 9,3 miljoen auto’s rijdt 58 procent op benzine en 41 procent op diesel. Het aantal moderne Euro-6 diesels is in een jaar toegenomen met 42 procent naar 3,8 miljoen. Het VDA benadrukt daarbij dat de stikstofoxide-emissie van een Euro-6 diesel volgens de EU-eisen in de testcyclus minstens 56 procent lager moet zijn dan die van een Euro-5 voertuig. Mattes zegt dan ook: "De lucht in Duitsland is momenteel nog nooit zo schoon geweest. Tussen 1990 en 2015 is de stikstofoxide-emissie van het wegverkeer met 70 procent afgenomen."

Reacties

lariekoek. De diesel rijd in west Europa voornamelijk op de snelwegen. In Oost Europa voornamelijk in de steden. Echter de Euro 5 met hedendaagse standaard heeft de grootste vervuiling en die bittere pil is nog lang niet door geslikt.En dan nog over de sjoemel software auto`s te zwijgen.

Geplaatst door: Jerry op
‘Nieuwe diesels goed voor de luchtkwaliteit’ - Automobielmanagement.nl

‘Nieuwe diesels goed voor de luchtkwaliteit’

“Met elke nieuwe dieselauto die een ouder voertuig vervangt wordt de luchtkwaliteit in de steden beter. Vernieuwing van het wagenpark door innovatieve en efficiënte modellen is de beste bijdrage aan de klimaatbescherming en aan de verdere verbetering van de luchtkwaliteit.”

lucht

Die uitspraken zijn van Bernhard Mattes, de nieuwe voorzitter van het Verbandes der Automobilindustrie VDA. De Duitse auto-organisatie heeft een analyse uitgevoerd op basis van gegevens van de verkeersdienst KBA. Daaruit blijkt dat het totale aantal personenauto’s in Duitsland per begin januari met bijna 46,5 miljoen eenheden slechts 1,5 procent hoger was dan een jaar eerder. Het aantal auto’s dat aan de Euro-6 norm voldoet nam echter met 52 procent toe naar 9,3 miljoen. "Daarmee is op dit moment al elke vijfde auto op onze wegen een Euro-6 voertuig. Het bestand van Euro-5 personenwagens en oudere modellen loopt gestaag terug," benadrukt Mattes.

Van die 9,3 miljoen auto’s rijdt 58 procent op benzine en 41 procent op diesel. Het aantal moderne Euro-6 diesels is in een jaar toegenomen met 42 procent naar 3,8 miljoen. Het VDA benadrukt daarbij dat de stikstofoxide-emissie van een Euro-6 diesel volgens de EU-eisen in de testcyclus minstens 56 procent lager moet zijn dan die van een Euro-5 voertuig. Mattes zegt dan ook: "De lucht in Duitsland is momenteel nog nooit zo schoon geweest. Tussen 1990 en 2015 is de stikstofoxide-emissie van het wegverkeer met 70 procent afgenomen."

Reacties

lariekoek. De diesel rijd in west Europa voornamelijk op de snelwegen. In Oost Europa voornamelijk in de steden. Echter de Euro 5 met hedendaagse standaard heeft de grootste vervuiling en die bittere pil is nog lang niet door geslikt.En dan nog over de sjoemel software auto`s te zwijgen.

Geplaatst door: Jerry op