Londen denkt over EV-only straten

Het stadsbestuur van Londen wil in het financiële district City of London straten aanwijzen waar alleen elektrische of plug-in hybride auto’s mogen komen. De al aangekondigde milieuzones, waar vanaf april volgend jaar alleen Euro 6 diesels en Euro 4 of hoger benzineauto’s mogen komen, zijn niet voldoende om de ernstige luchtvervuiling in het centrum van de stad onder controle te krijgen.

Londen subsidieert kabelloos opladen EV’s

De vervuiling wordt daar verergerd door de vele dicht op elkaar staande hoge gebouwen waar de uitlaatdampen van auto’s en bussen blijven hangen. "We moeten dus naar aanvullende maatregelen kijken en denken over ultra-lage-emissie straten die alleen toegankelijk zijn voor EV’s of mogelijk plug-in hybrides," zegt manager luchtkwaliteit Rutch Calderwood van City of London.

Londen kan dergelijke maatregelen eenvoudig invoeren omdat de stad al vol hangt met camera’s voor de stadsheffing op autoverkeer dat het centrum in komt. Eerder al werd bekend dat de regering van Vlaanderen steden de bevoegdheid wil geven om EV-only straten of wijken aan te wijzen.

Londen denkt over EV-only straten - Automobielmanagement.nl

Londen denkt over EV-only straten

Het stadsbestuur van Londen wil in het financiële district City of London straten aanwijzen waar alleen elektrische of plug-in hybride auto’s mogen komen. De al aangekondigde milieuzones, waar vanaf april volgend jaar alleen Euro 6 diesels en Euro 4 of hoger benzineauto’s mogen komen, zijn niet voldoende om de ernstige luchtvervuiling in het centrum van de stad onder controle te krijgen.

Londen subsidieert kabelloos opladen EV’s

De vervuiling wordt daar verergerd door de vele dicht op elkaar staande hoge gebouwen waar de uitlaatdampen van auto’s en bussen blijven hangen. "We moeten dus naar aanvullende maatregelen kijken en denken over ultra-lage-emissie straten die alleen toegankelijk zijn voor EV’s of mogelijk plug-in hybrides," zegt manager luchtkwaliteit Rutch Calderwood van City of London.

Londen kan dergelijke maatregelen eenvoudig invoeren omdat de stad al vol hangt met camera’s voor de stadsheffing op autoverkeer dat het centrum in komt. Eerder al werd bekend dat de regering van Vlaanderen steden de bevoegdheid wil geven om EV-only straten of wijken aan te wijzen.