Dat laatste komt volgens een woordvoerder van Shell tegenover het FD doordat de verkoop van elektrische auto’s in Nederland in 2016 en 2017 terugliep na het versoberen van de fiscale stimulansregelingen. "In 2015 was er sprake van een verkooppiek die doorliep in het eerste kwartaal van 2016. Dat zag NewMotion terug in de omzet over 2016. De omzet uit ‘laadsessies’ bij bestaande palen is weliswaar toegenomen, maar dat woog niet op tegen de lagere verkoop van laadpalen."
Het uiteindelijke resultaat stond bovendien onder druk doordat NewMotion fors investeerde in andere landen terwijl daar nog geen opbrengsten tegenover staan. De Shell-dochter gaat er van uit dat in 2022 20 procent van alle nieuwe auto’s elektrisch zal zijn. Tegen die tijd zou NewMotion dan ook op zijn minst break-even moeten draaien. Het Nederlandse bedrijf telt momenteel ruim 30.000 laadpalen bij woningen en bedrijven in ons land, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië.
Volgens mij is een meer belangrijke reden voor de omzetdaling dat veel EV-rijders een hekel hebben aan Shell en daarom geen zaken meer doen met NewMotion. Dat hoor je en lees je vaak. Shell wordt niet vertrouwd en NewMotion werd van vriend vijand.
NewMotion heeft haar ziel aan de duivel verkocht…. en dat snappen klanten niet…..