Recyclingbijdrage in 2019 omlaag

De recyclingbijdrage voor nieuwe personen- en lichte bedrijfswagens per 1 januari 2009 is €37,50.

ARN: 98,4% van afgedankte auto nuttig toegepast

Dat maakt ARN (voorheen Auto Recycling Nederland) onlangs bekend. Daarmee daalt het bedrag met €2,50 per nieuw verkocht voertuig. Deze daling komt volgens ARN door ‘efficiëntiemaatregelen in de autorecyclingketen’ en door marktontwikkelingen. Auto’s gaan gemiddeld langer mee (inmiddels al meer dan 18 jaar) en de verkoop van nieuwe auto’s trekt aan. Ook de beheerbijdragen voor Li-ion accu’s voor hybride en vol-elektrische auto’s gaan omlaag.

Hoge recyclingprestatie

Autorecycling is in Nederland goed geregeld. Van elke afgedankte auto kon vorig jaar 98,6% duurzaam worden gerecycled. De recyclingbijdrage op auto’s maakt het mogelijk om aan de wettelijke verplichting van minimaal 95% autorecycling inclusief hergebruik te voldoen. ARN werkt hiervoor samen met ruim 300 bedrijven: autodemontagebedrijven, shredderbedrijven, inzamelbedrijven en recyclingbedrijven.

Elektrische auto’s

Het percentage nieuw verkochte auto’s met een (deels) elektrische aandrijving stijgt. Vorig jaar beschikte 6,5% van de nieuw verkochte auto’s over een batterijpakket. Op termijn moeten deze batterijen op een duurzame manier worden gerecycled. De kosten hiervan kunnen echter dalen door schaalvergroting, technologische ontwikkelingen en door second-use toepassingen van Li-ion accu’s. Dat betekent dat ook de beheerbijdragen voor Li-ion accu’s voor hybride en vol-elektrische auto’s gemiddeld met circa 10% kunnen dalen.

Reacties

De recycling van 98,6% zoals ARN schrijft is mooi, maar het kan nog mooier, want tijdens de levensduur van de auto’s, maar ook van vrachtauto’s, motor- en bromfietsen, fietsen enzv..worden vele vervangingsonderdelen versleuteld die niet meegenomen worden in het recycling proces.
Dit zijn er nog behoorlijk veel, denk aan ruitenwisserbladen, auto-elektronica, verlichtingsdelen, spiegelhuizen, ruitmechanisme’s, remslangen, slangen, handremkabels enzv..
We zijn op 11-06-2013 in de fabriek in Tiel geweest en waren onder de indruk, alleen is de werkwijze zoals ik dacht dat ARN zou werken niet helemaal zoals verwacht.
ARN is eigenlijk een restproduct verwerker van alle processen na de grote winning door autosloperijen van met name de vloeistoffen, ferro’s, non ferro’s, plastics, rubbers, glas en bekleding.
We hadden verwacht dat ARN de auto meer zelf schredderde.
We hadden hier een bepaalde inzameling voor bedacht, om gedurende de levensloop/duur van de auto, maar ook van vrachtauto’s, motor- en bromfietsen, fietsen enzv..de versleutelde vervangingsonderdelen groots in te zamelen middels containers.
Dat is en wordt nu helaas niet zo uitgevoerd, nu worden er heel veel vervangingsonderdelen die voor hergebruik in aanmerking komen, anders afgevoerd en deels verbrand in vuilverbrandingsovens.
Je kan het proces verrijken door alle versleutelde materialen in te zamelen en bij ARN aan te bieden. Als ARN de vervangingsonderdelen verwerkt resulteert dat tot een verrijking van meer recyclebare rest materialen met name de ferro, non ferro’s, plasics en rubbers.
ARN komt dan tot een nog hoger resultaat voor recycling dan het behaalde resultaat van 98,6%.
Er zijn genoeg Bovag leden van de afdeling Dealer, Universeel autobedrijf, Truck, Motor, brom- en fiets, Caravan die met deze pilot mee willen werken.
Dat kan een mooi project worden en een taak voor ons.

Joop van der Steen, Van der Steen Autoverkoop Heiloo BV

Geplaatst door: J.A.B.M. van der Steen op
Recyclingbijdrage in 2019 omlaag - Automobielmanagement.nl

Recyclingbijdrage in 2019 omlaag

De recyclingbijdrage voor nieuwe personen- en lichte bedrijfswagens per 1 januari 2009 is €37,50.

ARN: 98,4% van afgedankte auto nuttig toegepast

Dat maakt ARN (voorheen Auto Recycling Nederland) onlangs bekend. Daarmee daalt het bedrag met €2,50 per nieuw verkocht voertuig. Deze daling komt volgens ARN door ‘efficiëntiemaatregelen in de autorecyclingketen’ en door marktontwikkelingen. Auto’s gaan gemiddeld langer mee (inmiddels al meer dan 18 jaar) en de verkoop van nieuwe auto’s trekt aan. Ook de beheerbijdragen voor Li-ion accu’s voor hybride en vol-elektrische auto’s gaan omlaag.

Hoge recyclingprestatie

Autorecycling is in Nederland goed geregeld. Van elke afgedankte auto kon vorig jaar 98,6% duurzaam worden gerecycled. De recyclingbijdrage op auto’s maakt het mogelijk om aan de wettelijke verplichting van minimaal 95% autorecycling inclusief hergebruik te voldoen. ARN werkt hiervoor samen met ruim 300 bedrijven: autodemontagebedrijven, shredderbedrijven, inzamelbedrijven en recyclingbedrijven.

Elektrische auto’s

Het percentage nieuw verkochte auto’s met een (deels) elektrische aandrijving stijgt. Vorig jaar beschikte 6,5% van de nieuw verkochte auto’s over een batterijpakket. Op termijn moeten deze batterijen op een duurzame manier worden gerecycled. De kosten hiervan kunnen echter dalen door schaalvergroting, technologische ontwikkelingen en door second-use toepassingen van Li-ion accu’s. Dat betekent dat ook de beheerbijdragen voor Li-ion accu’s voor hybride en vol-elektrische auto’s gemiddeld met circa 10% kunnen dalen.

Reacties

De recycling van 98,6% zoals ARN schrijft is mooi, maar het kan nog mooier, want tijdens de levensduur van de auto’s, maar ook van vrachtauto’s, motor- en bromfietsen, fietsen enzv..worden vele vervangingsonderdelen versleuteld die niet meegenomen worden in het recycling proces.
Dit zijn er nog behoorlijk veel, denk aan ruitenwisserbladen, auto-elektronica, verlichtingsdelen, spiegelhuizen, ruitmechanisme’s, remslangen, slangen, handremkabels enzv..
We zijn op 11-06-2013 in de fabriek in Tiel geweest en waren onder de indruk, alleen is de werkwijze zoals ik dacht dat ARN zou werken niet helemaal zoals verwacht.
ARN is eigenlijk een restproduct verwerker van alle processen na de grote winning door autosloperijen van met name de vloeistoffen, ferro’s, non ferro’s, plastics, rubbers, glas en bekleding.
We hadden verwacht dat ARN de auto meer zelf schredderde.
We hadden hier een bepaalde inzameling voor bedacht, om gedurende de levensloop/duur van de auto, maar ook van vrachtauto’s, motor- en bromfietsen, fietsen enzv..de versleutelde vervangingsonderdelen groots in te zamelen middels containers.
Dat is en wordt nu helaas niet zo uitgevoerd, nu worden er heel veel vervangingsonderdelen die voor hergebruik in aanmerking komen, anders afgevoerd en deels verbrand in vuilverbrandingsovens.
Je kan het proces verrijken door alle versleutelde materialen in te zamelen en bij ARN aan te bieden. Als ARN de vervangingsonderdelen verwerkt resulteert dat tot een verrijking van meer recyclebare rest materialen met name de ferro, non ferro’s, plasics en rubbers.
ARN komt dan tot een nog hoger resultaat voor recycling dan het behaalde resultaat van 98,6%.
Er zijn genoeg Bovag leden van de afdeling Dealer, Universeel autobedrijf, Truck, Motor, brom- en fiets, Caravan die met deze pilot mee willen werken.
Dat kan een mooi project worden en een taak voor ons.

Joop van der Steen, Van der Steen Autoverkoop Heiloo BV

Geplaatst door: J.A.B.M. van der Steen op