Europees CO2-overleg faalt

De Europese unie is er vandaag niet in geslaagd om afspraken te maken over het terugdringen van CO2-emissies door auto’s en bestelvoertuigen. De EU is al maanden verdeeld over de vraag hoe strikt de CO2-emissies moeten worden teruggebracht. Duitsland heeft gewaarschuwd dat strengere regelgeving de Duitse auto-industrie kan beschadigen en banen kan kosten.

eu overleg

Vertegenwoordigers van de 28 EU-landen in het Europese Parlement hebben meerdere gesprekken gehad met de Europese Commissie om overeenstemming te bereiken. In eerste instantie is voorgesteld om in 2030 de uitstoot met 30 procent  terug te brengen ten opzichte van 2021. Duitsland was voorstander van het plan, maar vertegenwoordigers van onder andere Nederland en Frankrijk willen een reductie van 35 procent. 

Het bereiken van een CO2-reductie blijft zo een probleem, want ook de transportsector moet eraan geloven. De transportsector is de enige sector waar CO2-emissies nog steeds toenemen, een reductie alhier moet dan ook een belangrijke bijdrage leveren in de algemene reductie van 40 procent in 2030 die de EU nastreeft. 

Europees CO2-overleg faalt - Automobielmanagement.nl

Europees CO2-overleg faalt

De Europese unie is er vandaag niet in geslaagd om afspraken te maken over het terugdringen van CO2-emissies door auto’s en bestelvoertuigen. De EU is al maanden verdeeld over de vraag hoe strikt de CO2-emissies moeten worden teruggebracht. Duitsland heeft gewaarschuwd dat strengere regelgeving de Duitse auto-industrie kan beschadigen en banen kan kosten.

eu overleg

Vertegenwoordigers van de 28 EU-landen in het Europese Parlement hebben meerdere gesprekken gehad met de Europese Commissie om overeenstemming te bereiken. In eerste instantie is voorgesteld om in 2030 de uitstoot met 30 procent  terug te brengen ten opzichte van 2021. Duitsland was voorstander van het plan, maar vertegenwoordigers van onder andere Nederland en Frankrijk willen een reductie van 35 procent. 

Het bereiken van een CO2-reductie blijft zo een probleem, want ook de transportsector moet eraan geloven. De transportsector is de enige sector waar CO2-emissies nog steeds toenemen, een reductie alhier moet dan ook een belangrijke bijdrage leveren in de algemene reductie van 40 procent in 2030 die de EU nastreeft.