RAI voorzitter kraakt Klimaatakkoord

Het plan om vanaf 2030 de verkoop van benzine- en dieselauto’s te verbieden druist in tegen Europese regels. Dit heeft Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, zaterdag verklaard tegenover De Telegraaf.

steven van eijck

Het plan is onderdeel van het ontwerp Klimaatakkoord dat afgelopen vrijdag werd gepresenteerd en waaraan talloze organisaties hebben mee-onderhandeld. 

Van Eijck heeft zelf meegedacht aan de ‘mobiliteitstafel’, maar het voorstel om vanaf 2030 de verkoop van benzine- en dieselauto’s te verbieden schiet hem in het verkeerde keelgat. “Hoe kunnen ze het verzinnen?”, aldus Van Eijck in De Telegraaf. “Een auto krijgt een typegoedkeuring, bijvoorbeeld in Spanje, en dan mag die in alle Europese Unie-landen verkocht worden. Het kan wetstechnisch helemaal niet om de verkoop in Nederland te verbieden, we hebben een Europese interne markt.”

Wel is volgens Van Eijck het kabinet voornemens om de plannen te bespreken binnen de EU, maar die gesprekken acht hij redelijk kansloos omdat dit zou betekenen dat ook autoproducerende landen als Duitsland, Frankrijk en Italië mee moeten doen. Andere pijnpunten zijn volgens Van Eijck de geplande BPM-verhoging, terwijl op de lange termijn de BPM helemaal verdwijnt. Bovendien vreest de RAI voorzitter hierdoor een toename van de import uit Europa van minder schone auto’s.

RAI voorzitter kraakt Klimaatakkoord - Automobielmanagement.nl

RAI voorzitter kraakt Klimaatakkoord

Het plan om vanaf 2030 de verkoop van benzine- en dieselauto’s te verbieden druist in tegen Europese regels. Dit heeft Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, zaterdag verklaard tegenover De Telegraaf.

steven van eijck

Het plan is onderdeel van het ontwerp Klimaatakkoord dat afgelopen vrijdag werd gepresenteerd en waaraan talloze organisaties hebben mee-onderhandeld. 

Van Eijck heeft zelf meegedacht aan de ‘mobiliteitstafel’, maar het voorstel om vanaf 2030 de verkoop van benzine- en dieselauto’s te verbieden schiet hem in het verkeerde keelgat. “Hoe kunnen ze het verzinnen?”, aldus Van Eijck in De Telegraaf. “Een auto krijgt een typegoedkeuring, bijvoorbeeld in Spanje, en dan mag die in alle Europese Unie-landen verkocht worden. Het kan wetstechnisch helemaal niet om de verkoop in Nederland te verbieden, we hebben een Europese interne markt.”

Wel is volgens Van Eijck het kabinet voornemens om de plannen te bespreken binnen de EU, maar die gesprekken acht hij redelijk kansloos omdat dit zou betekenen dat ook autoproducerende landen als Duitsland, Frankrijk en Italië mee moeten doen. Andere pijnpunten zijn volgens Van Eijck de geplande BPM-verhoging, terwijl op de lange termijn de BPM helemaal verdwijnt. Bovendien vreest de RAI voorzitter hierdoor een toename van de import uit Europa van minder schone auto’s.