EU wil meer lijn in ontwikkeling elektroauto’s

Er moet meer lijn komen in de Europese initiatieven ter stimulering van elektrische auto’s. Steunprogramma’s zijn te versnipperd, en er is te weinig afstemming over standaarden voor het uitrollen van oplaadstations en voor auto-onderdelen zoals accu’s. Daardoor raakt Europa achterop.

Dat zegt Spanje, sinds 1 januari EU-voorzitter. De Spaanse premier José Zapatero heeft daarom voor volgende week een speciale bijeenkomst voor de EU-ministers van economische zaken belegd. Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken juicht het Spaanse initiatief toe, liet ze vorige week aan de Tweede Kamer weten. Zij noemt elektrisch rijden ‘een kansrijke optie’ om automobiliteit te verduurzamen en de Nederlandse economie te versterken, aldus Het Financieele Dagblad.

Maar of Europeanen snel allemaal in elektroauto’s rijden valt nog te bezien. ‘Er moet nog veel gebeuren voor de productie een grootschalige massa heeft’, zegt Sigrid de Vries, woordvoerder van de Europese autokoepel Acea. Schattingen over de verkoop lopen uiteen. Renault-ceo Carlos Ghosn schat dat in 2020 tien procent van de nieuwverkochte auto’s elektrisch is. Maar andere fabrikanten zijn pessimistischer.

Brussel gelooft zeker in elektro-auto’s en emissievrij verkeer. Het lanceerde vorig jaar het ‘Groene Auto’s Initiatief’, een project waarvoor in totaal vijf miljard beschikbaar is. Dat lijkt veel, maar het geld gaat naar een brede waaier van zaken. En het gaat niet om geld alleen, stelt de autokoepel Acea, maar bijvoorbeeld ook om uniforme stekkers voor het laden, en om afspraken dat de automobilist in het buitenland zonder extra kosten zijn wagen kan inpluggen.

Fabrikanten en lidstaten lijken nu over elkaar heen te buitelen met initiatieven voor schone wagens. ‘Er is een race gaande richting de elektrische auto’s’, stelt de Duitse autosectorspecialist Ferdinand Dudenhöffer van de Universiteit van Duisburg vast.

Nederland doet volop aan die race mee. Weliswaar is er maar één grote autofabrikant, Nedcar in Born, maar Nederland beschikt ook over een grote toeleveringsindustrie en -potentie, stelt minister Van der Hoeven. De regering-Balkenende lanceerde vorig jaar een plan van aanpak voor elektrisch rijden, waarin ze 65 miljoen euro steekt.

EU wil meer lijn in ontwikkeling elektroauto’s - Automobielmanagement.nl

EU wil meer lijn in ontwikkeling elektroauto’s

Er moet meer lijn komen in de Europese initiatieven ter stimulering van elektrische auto’s. Steunprogramma’s zijn te versnipperd, en er is te weinig afstemming over standaarden voor het uitrollen van oplaadstations en voor auto-onderdelen zoals accu’s. Daardoor raakt Europa achterop.

Dat zegt Spanje, sinds 1 januari EU-voorzitter. De Spaanse premier José Zapatero heeft daarom voor volgende week een speciale bijeenkomst voor de EU-ministers van economische zaken belegd. Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken juicht het Spaanse initiatief toe, liet ze vorige week aan de Tweede Kamer weten. Zij noemt elektrisch rijden ‘een kansrijke optie’ om automobiliteit te verduurzamen en de Nederlandse economie te versterken, aldus Het Financieele Dagblad.

Maar of Europeanen snel allemaal in elektroauto’s rijden valt nog te bezien. ‘Er moet nog veel gebeuren voor de productie een grootschalige massa heeft’, zegt Sigrid de Vries, woordvoerder van de Europese autokoepel Acea. Schattingen over de verkoop lopen uiteen. Renault-ceo Carlos Ghosn schat dat in 2020 tien procent van de nieuwverkochte auto’s elektrisch is. Maar andere fabrikanten zijn pessimistischer.

Brussel gelooft zeker in elektro-auto’s en emissievrij verkeer. Het lanceerde vorig jaar het ‘Groene Auto’s Initiatief’, een project waarvoor in totaal vijf miljard beschikbaar is. Dat lijkt veel, maar het geld gaat naar een brede waaier van zaken. En het gaat niet om geld alleen, stelt de autokoepel Acea, maar bijvoorbeeld ook om uniforme stekkers voor het laden, en om afspraken dat de automobilist in het buitenland zonder extra kosten zijn wagen kan inpluggen.

Fabrikanten en lidstaten lijken nu over elkaar heen te buitelen met initiatieven voor schone wagens. ‘Er is een race gaande richting de elektrische auto’s’, stelt de Duitse autosectorspecialist Ferdinand Dudenhöffer van de Universiteit van Duisburg vast.

Nederland doet volop aan die race mee. Weliswaar is er maar één grote autofabrikant, Nedcar in Born, maar Nederland beschikt ook over een grote toeleveringsindustrie en -potentie, stelt minister Van der Hoeven. De regering-Balkenende lanceerde vorig jaar een plan van aanpak voor elektrisch rijden, waarin ze 65 miljoen euro steekt.