Dat blijkt uit een analyse van RDC. De daling in CO2-uitstoot is het grootst bij auto’s met een lpg-installatie: van 183 gram in 2009 ging de uitstoot naar 172 gram in de eerste twee maanden van 2010, een daling van zes procent. Hybrides duiken gemiddeld onder de 100 gram per kilometer: 99 g/km in 2010 ten opzichte van 103 gram in 2009. Dat komt neer op een daling van 3,9 procent. Benzineauto’s gingen van 148 g/km (2009) naar 143 g/km (2010), diesels van 152 naar 145 gram, een daling van respectievelijk 3,4 en 4,6 procent.

Niet alleen kleine auto’s zijn verantwoordelijk voor de daling in de uitstoot van CO2: juist in de hogere segmenten wordt veel winst geboekt. Zo daalde de uitstoot van auto’s uit het E-segment, de hogere middenklasse, in 2010 ten opzichte van 2008 met 11,5 procent. Bij de mini’s, kleine auto’s, kleine middenklasse en middenklasse lag dit percentage tussen 6,3 en 7,4 procent. Ook suv’s boekten winst: 11,0 procent daling voor de kleinere modellen en 13,8 procent minder CO2-uitstoot voor de grote suv’s.

Het aantal verkochte personenauto’s met dieselmotor en een lage CO2-uitstoot stijgt explosief: in 2008 had slechts anderhalf procent van de nieuwe diesels een uitstoot van 116 gram CO2 per kilometer of minder. In 2009 was dit percentage al gestegen naar 8,5 procent en in 2010, gemeten over januari en februari, bedroeg het percentage dieselauto’s met een lage uitstoot maar liefst 25 procent van het totaal aantal verkochte personenauto’s met dieselmotor. Steeds meer automerken en -modellen zijn leverbaar in een extra zuinige uitvoering, want door de fiscale voordelen zoals een lagere bijtelling en een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting is dit type auto voor een grote groep kopers aantrekkelijk.