Checklist TNO voor ombouw naar elektrische auto

TNO, KEMA en de RDW hebben een checklist ontwikkeld die aangeeft waar op te letten bij de ombouw van een benzine- of dieselauto naar een elektrische variant.

De transformatie van benzine c.q. diesel naar elektrisch komt steeds vaker voor. In het voertuig maakt de gewone motor dan plaats voor een elektromotor. Het gaat om precisiewerk, dat niet altijd optimaal gebeurt – vandaar de komst van een checklist.

Het overzicht dient ook als opstapje voor te formuleren richtlijnen door de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

TNO en de betrokken partijen deden onderzoek naar veiligheidsaspecten bij het ombouwen van gewone naar elektrische auto’s. Gekeken werd naar de risico’s in het dagelijkse gebruik, de elektrische veiligheid en de botsveiligheid van omgebouwde auto’s ten opzichte van conventionele auto’s. Daarbij kwamen drie opvallende zaken naar voren, vertelt Mark Bolech, specialist elektrisch vervoer bij TNO":

– door de ombouw en het extra gewicht (in de kofferbak) verandert de bestuurbaarheid;

– bij met name kleine auto’s neemt de (bots)veiligheid af, simpelweg omdat de batterij relatief zwaar is. Daar moet volgens volgens Bolech extra rekening mee worden gehouden bij het ombouwen;

– het blijkt te schorten aan kennis en ervaring met batterijpakketten.

Volgens TNO zullen elektrische auto’s af fabriek minstens zo veilig zijn als conventionele auto’s, omdat ze ervoor ontworpen zijn. Het rapport is op te vragen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat (Gert-Jan.Prummel@minvenw.nl).

bron: TNO.

Checklist TNO voor ombouw naar elektrische auto - Automobielmanagement.nl

Checklist TNO voor ombouw naar elektrische auto

TNO, KEMA en de RDW hebben een checklist ontwikkeld die aangeeft waar op te letten bij de ombouw van een benzine- of dieselauto naar een elektrische variant.

De transformatie van benzine c.q. diesel naar elektrisch komt steeds vaker voor. In het voertuig maakt de gewone motor dan plaats voor een elektromotor. Het gaat om precisiewerk, dat niet altijd optimaal gebeurt – vandaar de komst van een checklist.

Het overzicht dient ook als opstapje voor te formuleren richtlijnen door de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

TNO en de betrokken partijen deden onderzoek naar veiligheidsaspecten bij het ombouwen van gewone naar elektrische auto’s. Gekeken werd naar de risico’s in het dagelijkse gebruik, de elektrische veiligheid en de botsveiligheid van omgebouwde auto’s ten opzichte van conventionele auto’s. Daarbij kwamen drie opvallende zaken naar voren, vertelt Mark Bolech, specialist elektrisch vervoer bij TNO":

– door de ombouw en het extra gewicht (in de kofferbak) verandert de bestuurbaarheid;

– bij met name kleine auto’s neemt de (bots)veiligheid af, simpelweg omdat de batterij relatief zwaar is. Daar moet volgens volgens Bolech extra rekening mee worden gehouden bij het ombouwen;

– het blijkt te schorten aan kennis en ervaring met batterijpakketten.

Volgens TNO zullen elektrische auto’s af fabriek minstens zo veilig zijn als conventionele auto’s, omdat ze ervoor ontworpen zijn. Het rapport is op te vragen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat (Gert-Jan.Prummel@minvenw.nl).

bron: TNO.