RAI Autovak: APK koppelen aan km-stand goed plan

Koppeling van de eerste APK aan een nader te bepalen kilometerstand zou wat de RAI-afdeling Autovak betreft “een meerwaarde hebben.”

Dat zegt secretaris Eric Rommerts naar aanleiding van geluiden in Duitse media dat eurocommissaris Kallas (Verkeer) mogelijk een jaarlijkse apk verplicht gaat stellen voor auto’s die ouder zijn dan zeven jaar of een hoge kilometerstand hebben. De verkeersveiligheid zou daarbij gebaat zijn.

Op dit moment moeten benzineauto’s ongeacht hun kilometerstand voor het eerst na vier jaar worden gekeurd, daarna na zes  jaar en acht jaar en dan jaarlijks. De koppeling aan een bepaalde kilometerstand is volgens de RAI Vereniging goed te beargumenteren: slijtage als gevolg van een  hoge kilometerstand kan al eerder spelen dan pas na vier jaar. In de eerste reacties vanuit politiek Den Haag wordt volgens Rommerts vrijwel geheel voorbij gegaan aan dit aspect. "Dat baart ons zorgen."

Volgens de RAI Vereniging zou het een goed idee zijn om de APK-eisen uit te breiden met milieueisen, bijvoorbeeld door een controle op werkende roetfilters en katalysatoren.

Reacties

Er wordt door de beroepsgroep nu al gerommeld met kilometerstanden. Dat wordt mogelijk alleen maar erger

Geplaatst door: A.van Nierop op

Ik dacht dat we het hier juist zo aardig op orde hadden en dat er weinig of geen ongelukken meer zijn als gevolg van slecht onderhouden voertuigen ?

Geplaatst door: christiaan op
RAI Autovak: APK koppelen aan km-stand goed plan - Automobielmanagement.nl

RAI Autovak: APK koppelen aan km-stand goed plan

Koppeling van de eerste APK aan een nader te bepalen kilometerstand zou wat de RAI-afdeling Autovak betreft “een meerwaarde hebben.”

Dat zegt secretaris Eric Rommerts naar aanleiding van geluiden in Duitse media dat eurocommissaris Kallas (Verkeer) mogelijk een jaarlijkse apk verplicht gaat stellen voor auto’s die ouder zijn dan zeven jaar of een hoge kilometerstand hebben. De verkeersveiligheid zou daarbij gebaat zijn.

Op dit moment moeten benzineauto’s ongeacht hun kilometerstand voor het eerst na vier jaar worden gekeurd, daarna na zes  jaar en acht jaar en dan jaarlijks. De koppeling aan een bepaalde kilometerstand is volgens de RAI Vereniging goed te beargumenteren: slijtage als gevolg van een  hoge kilometerstand kan al eerder spelen dan pas na vier jaar. In de eerste reacties vanuit politiek Den Haag wordt volgens Rommerts vrijwel geheel voorbij gegaan aan dit aspect. "Dat baart ons zorgen."

Volgens de RAI Vereniging zou het een goed idee zijn om de APK-eisen uit te breiden met milieueisen, bijvoorbeeld door een controle op werkende roetfilters en katalysatoren.

Reacties

Er wordt door de beroepsgroep nu al gerommeld met kilometerstanden. Dat wordt mogelijk alleen maar erger

Geplaatst door: A.van Nierop op

Ik dacht dat we het hier juist zo aardig op orde hadden en dat er weinig of geen ongelukken meer zijn als gevolg van slecht onderhouden voertuigen ?

Geplaatst door: christiaan op