Dat schrijft Finacial Times op basis van een rapport van The European Federation for Transport and Environment (T&E). Dat rapport is gebaseerd op een analyse van de gemiddelde CO2-uitstoot van de diverse fabrikanten.  Met het behalen van de normen zou het succes zijn aangetoond van de Europese regelgeving. Bovendien, zo stelt T&E, geeft het aan dat de praktijk niet overeen komt met de bezwaren die autofabrikanten steeds tegen de regelgeving hebben geuit. Ze zeiden steeds dat het heel ingewikkeld zou zijn, zo niet onmogelijk, om de normen te halen. ‘De Europese autofabrikanten staan er goed voor om de targets van 2020 te halen’, zo zegt het rapport. T&E zegt ook dat de autoindustrie in z’n geheel de uitstoot gemiddeld met drie procent heeft verlaagd in 2011 tot een gemiddelde van 136 gram per kilometer. De gewenste 130 gram in 2015 kan dus gemakkelijk worden behaald.

Toyota, Peugeot Citroën en Fiat hebben de targets al vier jaar voor 2015 behaald, en Mazda zou nog de langste weg te gaan hebben met een kloof van 12 procent. Terwijl de autofabrikanten zich prepareren op de norm van 95 gram in 2020, zitten alle Europese fabrikanten behalve Daimler in de top negen op het gebied van CO2. "Alle vertragingen die de autoindustrie wilde is grote onzin gebleken want ze hebben veel meer bereikt dan ze van plan waren", aldus Greg Archer, de programmamanager voor voertuigen van T&E. De laatste zes van het lijstje bestaan vooral uit Aziatische merken. Mazda, BMW en Honda zijn negatieve uitzonderingen, omdat zij de gemiddelde uitstoot van hun vloten met maar een tot twee procent hebben verlaagd. Volgens T&E zou het gemakkelijke behalen van de targets aangeven dat de target niet hoog gesteld is, maar het is ook een resultaat van het feit dat autofabrikanten hun auto’s testen in omstandigheden die niet overeenkomen met de werkelijkheid.  Dat laatste zou nog weleens tot discussies kunnen leiden, maar als het klopt zal het gevolgen hebben voor de automerken.