In Nederland worden auto’s van 25 jaar en ouder oldtimers genoemd. Hiervan rijden er in totaal nog 260.103 in Nederland rond. Daaronder zijn 119.122 (45,8% van alle oldtimers) benzineauto’s op 1 januari 2014 jonger dan veertig jaar; eigenaren van deze auto’s moeten vanaf dan minimaal het kwarttarief betalen. Veel zwaarder getroffen worden de eigenaren van de 62.781 Nederlandse oldtimers jonger dan veertig jaar op diesel of LPG (24,1% van alle oldtimers). Dit betekent dat in totaal zeventig procent van alle oldtimers wordt getroffen door de nieuwe regels. Van de oldtimers waarover vanaf 2014 belasting betaald moet worden, is maar liefst één op de vier een Mercedes-Benz (ruim 47 duizend oldtimers). Daarna volgt Volkswagen op afstand met zo’n 27.500 oldtimers. De tien meest voorkomende modellen die slachtoffer zijn van de belastingmaatregelen staan in onderstaand schema weergegeven.
# |
Merk |
Model |
Aantal |
1 |
Mercedes-Benz |
190-serie |
10.788 |
2 |
Mercedes-Benz |
200-500-serie (W124) |
9.764 |
3 |
Volkswagen |
Golf |
9.349 |
4 |
Mercedes-Benz |
200-280-serie (W123) |
9.149 |
5 |
Mercedes-Benz |
S-klasse |
7.458 |
6 |
Citroën |
2 CV |
6.627 |
7 |
BMW |
3-serie |
3.904 |
8 |
Volkswagen |
Golf cabriolet |
3.711 |
9 |
Opel |
Kadett |
3.483 |
10 |
Mercedes-Benz |
SL-klasse |
2.367 |
Bron: VWE Trendweb
Het grootste deel van de Nederlandse oldtimers (69%) rijdt op benzine. Diesel en LPG zijn vrijwel even populair. Een overzicht van alle Nederlandse personenauto’s van 25 jaar en ouder naar brandstofsoort:
Brandstof |
Aantal |
% van totaal |
Benzine |
179.550 |
69,0% |
Diesel |
40.379 |
15,5% |
LPG |
40.145 |
15,4% |
Elektriciteit |
17 |
0,0% |
Overig |
12 |
0,0% |
Totaal |
260.103 |
100,0% |
Bron: VWE Trendweb
Ben benieuwd naar het toegezegde overzicht…zie de laatste regel….
Even kijken of onze mensen in Den Haag zelfs maar kunnen rekenen:
119.122 oldtimers tussen 26 en 40 en dus belastingplichtig. Daarvan rijden er 62.781 op LPG of diesel, blijven er dus 56.341 over waarvoor het kwarttarief gaat gelden, max EUR 120,= levert de schatkist dus op EUR. 6.760.920,= blijven over de 62.781 Diesel en LPG voertuigen waarvoor reken gemakshalve gemiddeld EUR 1.000,= per voertuig aan MRB verschuldigd is, hetgeen dus EUR. 62.781.000 oplevert. Kortom van de ruim 150 mio waar het kabinet naar op zoek is levert het het nieuwe voorstel slechts 69.5 mio op. Daarbij gaan we er maar vanuit dat er geen enkel voertuig geschorst zal zijn/worden…
In die top 10 staan nul auto’s die je op enigerlij wijze een begenswaardige klassieker kunt noemen en toont dus keihard aan hoeveel misbruik er van de huidige regeling wordt gemaakt.
Ik begrijp niet waarom iedereen (en dus ook Tedje)het heeft over “misbruik”. Dat de vrijstellings-regeling niet zo bedoeld was is duidelijk, maar je mag met een diesel-oldtimer toch gewoon gebruik maken van de geldende regels ? Dus hoezo misbruik ?
De vraag is: een auto van minder dan 40 jaar oud is die al of niet terecht aan te wijzen als “antiek” of anderszins nu al gekwalificeerd om voor het nageslacht te moeten bewaren.
Wat mij betreft echt niet: een Ford Cortina 1600 E of een Taunus 15M Coupé van 1969 waren heel leuke auto’s met beperkte oplage, maar wat mij betreft zijn pas tegen 2020 de dan nog resterende exemplaren de moeite waard van “bescherming” en toetreding tot de categorie “oldtimers”. Vanwege de steeds verder toenemende productiecijfers van de jaren 70, 80 en daarna zal de grens voor de kwalificatie “Oldtimer” (bijzonder en/of schaars etc.) steeds ook wat opschuiven. Kortom: bezwaar tegen de recente bijstelling zijn wat mij betreft onterechte krokodillentranen.
Daarop wil ik aanvullen dat zeer veel LPG rijders de tank zullen uitbouwen en dan van het kwart tarief gebruik zullen maken. ook minder voor het milieu trouwens”
eindelijk
dan zijn van een hoop troep af
ik hoop dat al de oude mercedes gesloopt worden goed voor de handel
Kan de redactie berichten van JP met daarin “hopelijk een langzame dood zal sterven”niet verwijderen of gaan we dit sort uitspraken normaal vinden???
De uitspraken van JP zijn inderdaad zeer ongepast . AM moet hier afstand van nemen.
mbt de veranderde regels: Oldtimer regeling houden voor echte auto’s die predikaat “cultureel Erfgoed”verdienen. Dus originele voor NL geimporteerde auto’s. Zeker niet die MB & VW diesels die door (vnl. Duitsland) uitgespuugd worden en door handige harry’s voor veel geld hier in NL verkocht worden voor dagelijks gebruik. Die hebben ’t eigenlijk nu flink verpest voor de ECHTE liefhebbers.
Kan/wil iemand mij uitleggen hoe ‘Mercedes’ hier zwaar door getroffen wordt…? In mijn beleving gaat Mercedes hier nauwelijks iets van ondervinden. Het de Mercedesrijders (en dan ook nog maar een specifieke groep) die hier last van gaan hebben. En die MOETEN er ook last van gaan hebben. Die hebben het tenslotte allemaal verpest voor de echte liefhebbers…
Het woord misbruik wordt helaas weer misbruikt. Een door deze overheid verzonnen regel wordt gewoon nageleefd. De lieden die een MRB en BPM vrij autootje hebben gekocht zijn ook geen misbruikers.
Niet alleen een Mercedes 190E 2,0 liter is een begerenswaardige auto. De 2,3 liter en helemaal 2,6 liter zijn dat zonder enige twijfel. Als bovendien een Mercedes S klasse geen begerenswaardige auto is dan begrijp je niets van auto´s.
Ik begrijp ook al dat geleuter niet over het wel of niet geimporteerd zijn van een oldtimer. Een oldtimer is een oldtimer.