Europa begint zaak tegen Duitsland vanwege R1234yf

De Europese Commissie gaat een zaak aanspannen tegen de Duitse Bondsregering in verband met autofabrikant Daimler die (nog steeds) het milieuonvriendelijke koudemiddel R134a toepast in de airco’s van sommige van zijn nieuwe modellen.

In Brussel bereidt de EC een zaak tegen Daimler voor. Commissaris Antonio Tajani zou de Duitse autoriteiten ervan beschuldigen onwettig nieuwe voertuigtypes toe te laten die met een verouderd en milieuonvriendelijker koudemiddel uitgerust zijn, zo meldt het Duitse Handelsblatt. Deze kwestie loopt al ruim een half jaar omdat Daimler blijft weigeren het koudemiddel R1234yf te gebruiken omdat die vloeistof te brandbaar zou zijn – waarbij Daimler zich overigens baseert op eigen tests. Het middel R1234yf voldoet aan de sinds 2013 verscherpte eisen van de EU.

Bij nieuwe auto’s mag de oude vloeistof R134a niet meer worden gebruikt maar Mercedes-Benz doet dat wel en Duitsland staat het toe. Daarmee overtreedt het land de milieuregels van de EU. Mercedes heeft voor de betrokken auto’s met terugwerkende kracht een oude typegoedkeuring gebruikt.
Volgens EU-wetgeving moet de meer schadelijke vloeistof R134a tot eind 2016 stapsgewijs van de markt verdwijnen om bij te dragen aan bescherming van het milieu. Daimler wil om die reden een alternatief voor de airco ontwikkelen dat werkt op basis van CO2 en de eerste tests met auto’s met een dergelijk systeem zouden in het voorjaar gaan lopen. Daimler wil het CO2-systeem productierijp hebben tegen 2017. Tot die tijd gebruikt de fabrikant gewoon het oude ‘veilige’ middel R134a omdat het nieuwe voorgeschreven middel in een test dus in brand is gevlogen.
Brussel verplicht autofabrikanten alleen nog maar koudemiddelen te gebruiken die maximaal honderdvijftig keer zo schadelijk voor het klimaat mogen zijn als CO2, die dus een GWP hebben onder de 150. Dat geldt wel voor R1234yf maar niet voor het R134a dat Daimler nog steeds gebruikt. De Europese richtlijn voor mobiele airconditioningsystemen (MAC) bepaalt dat alle nieuwe voertuigmodellen die vanaf 2013 in Europa worden verkocht, moeten gebruikmaken van een koudemiddel met een GWP van minder dan 150. De Europese wetgeving is neutraal vanuit een technologisch oogpunt wat betekent dat niet alleen R1234yf maar ook andere koudemiddelen door automobilisten mogen worden gebruikt, als die middelen maar een GWP van minder dan 150 hebben.

(bronnen: Handelsblatt/Automobilwoche/Honeywell)

Europa begint zaak tegen Duitsland vanwege R1234yf - Automobielmanagement.nl

Europa begint zaak tegen Duitsland vanwege R1234yf

De Europese Commissie gaat een zaak aanspannen tegen de Duitse Bondsregering in verband met autofabrikant Daimler die (nog steeds) het milieuonvriendelijke koudemiddel R134a toepast in de airco’s van sommige van zijn nieuwe modellen.

In Brussel bereidt de EC een zaak tegen Daimler voor. Commissaris Antonio Tajani zou de Duitse autoriteiten ervan beschuldigen onwettig nieuwe voertuigtypes toe te laten die met een verouderd en milieuonvriendelijker koudemiddel uitgerust zijn, zo meldt het Duitse Handelsblatt. Deze kwestie loopt al ruim een half jaar omdat Daimler blijft weigeren het koudemiddel R1234yf te gebruiken omdat die vloeistof te brandbaar zou zijn – waarbij Daimler zich overigens baseert op eigen tests. Het middel R1234yf voldoet aan de sinds 2013 verscherpte eisen van de EU.

Bij nieuwe auto’s mag de oude vloeistof R134a niet meer worden gebruikt maar Mercedes-Benz doet dat wel en Duitsland staat het toe. Daarmee overtreedt het land de milieuregels van de EU. Mercedes heeft voor de betrokken auto’s met terugwerkende kracht een oude typegoedkeuring gebruikt.
Volgens EU-wetgeving moet de meer schadelijke vloeistof R134a tot eind 2016 stapsgewijs van de markt verdwijnen om bij te dragen aan bescherming van het milieu. Daimler wil om die reden een alternatief voor de airco ontwikkelen dat werkt op basis van CO2 en de eerste tests met auto’s met een dergelijk systeem zouden in het voorjaar gaan lopen. Daimler wil het CO2-systeem productierijp hebben tegen 2017. Tot die tijd gebruikt de fabrikant gewoon het oude ‘veilige’ middel R134a omdat het nieuwe voorgeschreven middel in een test dus in brand is gevlogen.
Brussel verplicht autofabrikanten alleen nog maar koudemiddelen te gebruiken die maximaal honderdvijftig keer zo schadelijk voor het klimaat mogen zijn als CO2, die dus een GWP hebben onder de 150. Dat geldt wel voor R1234yf maar niet voor het R134a dat Daimler nog steeds gebruikt. De Europese richtlijn voor mobiele airconditioningsystemen (MAC) bepaalt dat alle nieuwe voertuigmodellen die vanaf 2013 in Europa worden verkocht, moeten gebruikmaken van een koudemiddel met een GWP van minder dan 150. De Europese wetgeving is neutraal vanuit een technologisch oogpunt wat betekent dat niet alleen R1234yf maar ook andere koudemiddelen door automobilisten mogen worden gebruikt, als die middelen maar een GWP van minder dan 150 hebben.

(bronnen: Handelsblatt/Automobilwoche/Honeywell)