Wie voor 1 januari als zakelijk rijder een elektrische of hybrideauto ging rijden of als particulier zo’n auto had aangeschaft, profiteerde van verlaging of zelfs vrijstelling van de BPM. Zakelijk rijders profiteren voorlopig nog van verlaging van de fiscale bijtelling. Mede dankzij deze maatregel zijn in 2013 ruim 22.000 (semi-)elektrische auto’s verkocht. De fiscus is hierdoor een half miljard euro aan belastinginkomsten misgelopen.

"Het fiscale voordeel is sinds 1 januari flink teruggeschroefd, omdat niemand had voorzien dat het zó hard zou gaan. Wij zijn dan ook voorstander van een minder rigoureus systeem", zegt Tom Huyskens van de Bovag. Pieter Omtzigt van het CDA stelde hier al eerder Kamervragen over.

Maarten van Biezen, hoofd-Mobiliteit van de stichting Natuur & Milieu, zegt nog steeds achter de fiscale maatregelen te staan. "We wilden met zijn allen de markt voor elektrisch rijden versnellen. Dat is gebeurd. De hybrides hebben daar veel voor gedaan en hun opmars heeft geleid tot een veel betere infrastructuur voor elektrische auto’s. De gebruikers van zuinige auto’s zijn de grote winnaars, net als het milieu. Dat is belangrijker dan de winstgevendheid van de autobranche die wellicht in het geding is gekomen."

Bron: ZER