Om die reden zet Bovag in op één bijtellingstarief, per 2016. Autobelastingen moeten eerlijker worden, aansluiten op maatschappelijke trends en in verhouding staan tot de uitgaven aan wegverkeer. De standpunten zijn vastgelegd in de ‘Bovag-visie op Toekomst Autobelastingen’. Het in samenspraak met de leden opgestelde document vormt de leidraad voor de Haagse lobby vanuit Bunnik.

Volgens Bovag is de overheid "doorgeschoten" in de stimulering van de zuinigere categorieën. "De overstimulering van zuinige auto’s in Nederland is een vrijbrief om in andere landen minder hun best te gaan doen." Wat uiteindelijk telt voor fabrikanten zijn immers Europese normstellingen. Een vlak tarief voor de bijtelling zal zorgen voor een normalisering van de modellenmix. "En dat kan de zwaar onder druk staande autobranche goed gebruiken."

Een ander korte-termijndoel is dat de lasten voor de automobilist niet verder mogen stijgen. De overheid overweegt de BPM te verhogen, aangezien de inkomsten dalen door alle fiscale stimulering.  Bovag wil echter helemaal van de BPM af, omdat ze met name bij import en export voor veel problemen zou zorgen. Voor de langere termijn is Bovag voorstander van autobelastingen die niet de aanschaf (BPM) en bezit (MRB) belasten maar het gebruik. "Daar past dus eerder een afbouw dan een uitbouw van de BPM bij."

Voor de langere termijn vinden Bovag-leden bovendien dat hetgeen automobilist ophoesten voor de schatkist zich beter moet verhouden tot wat de overheid uitgeeft aan wegverkeer. Nu is die verhouding 21 versus 8 miljard euro.

Download hier ‘Bovag-visie op Toekomst Autobelastingen’.