China gaat aankoopbelasting op ev opheffen

De Chinese regering gaat bij elektrische auto’s afzien van de aankoopbelasting van tien procent in een nieuwe poging om de verkoop van dit type auto te stimuleren.

In de eerste helft van het jaar zijn ruim twintigduizend ev’s verkocht in China, zo meldt de China Association of Automobile Manufacturers CAAM. Dat zijn er al meer dan er aan volelektrische auto’s en plug-ins is verkocht in heel 2013. Maar, al met al gaat het natuurlijk nergens over in een markt van achttien miljoen auto’s in het afgelopen jaar. Er is nu een vloot van cumulatief 78 duizend elektrische voertuigen op de Chinese wegen, voornamelijk bussen en taxi’s, zo meldt de minister voor wetenschap en technologie Wan Gang.
Het belastingvoordeel geldt in de periode 1 september 2014 tot eind 2017. De aandelen van autofabrikant BYD stegen als gevolg van dit bericht meteen drie procent in waarde. De belasting wordt gebruikt om de aanleg van wegen te financieren wordt opgeheven voor auto’s die in China zijn geproduceerd en op geïmporteerde auto’s.  Dit jaar heeft Tesla zijn eerste exemplaren van de Model S bij Chinese klanten afgeleverd terwijl BMW in september begint met de verkoop van de i8 hybrid en met de i3. Volgens managers van de auto-industrie zullen de verkoopresultaten van elektrische auto’s  slecht blijven totdat de laadstructuur op orde is. "De infrastructuur is essentieel", aldus Wang. "We moeten laadpalen en oplaadstations dicht bij de gebruikers bouwen." Tesla en BMW zullen hun ev’s alleen verkopen aan klanten die of thuis of op het werk een laadfaciliteit hebben.  Ze werken ook samen met ontwikkelaars om de noodzakelijke infrastructuur aan te leggen. In mei kondigde BMW nog een kleine pilot aan met een laadnetwerk in Shanghai.

Maar, de lokale subsidies, die wel kunnen oplopen tot achttienduizend dollar per auto, gelden niet voor geïmporteerde auto’s.  Daimler introduceerde dit jaar een ev die wordt geproduceerd in een joint venture met BYD. BMW heeft een elektrische auto (de Zinoro) die lokaal wordt geproduceerd in samenwerking met de joint venture-partner in het de stad Shenyang in het noordoosten van China. De promotie van ev’s hoort bij ‘the war on pollution’ van de regering in China. Dit programma is in maart bekendgemaakt door minister-president Li Keqiang.  Beijing gaat vanaf begin volgend jaar ook strengere emissie-eisen invoeren, bekend onder de naam National IV. (bron: Financial Times)

China gaat aankoopbelasting op ev opheffen - Automobielmanagement.nl

China gaat aankoopbelasting op ev opheffen

De Chinese regering gaat bij elektrische auto’s afzien van de aankoopbelasting van tien procent in een nieuwe poging om de verkoop van dit type auto te stimuleren.

In de eerste helft van het jaar zijn ruim twintigduizend ev’s verkocht in China, zo meldt de China Association of Automobile Manufacturers CAAM. Dat zijn er al meer dan er aan volelektrische auto’s en plug-ins is verkocht in heel 2013. Maar, al met al gaat het natuurlijk nergens over in een markt van achttien miljoen auto’s in het afgelopen jaar. Er is nu een vloot van cumulatief 78 duizend elektrische voertuigen op de Chinese wegen, voornamelijk bussen en taxi’s, zo meldt de minister voor wetenschap en technologie Wan Gang.
Het belastingvoordeel geldt in de periode 1 september 2014 tot eind 2017. De aandelen van autofabrikant BYD stegen als gevolg van dit bericht meteen drie procent in waarde. De belasting wordt gebruikt om de aanleg van wegen te financieren wordt opgeheven voor auto’s die in China zijn geproduceerd en op geïmporteerde auto’s.  Dit jaar heeft Tesla zijn eerste exemplaren van de Model S bij Chinese klanten afgeleverd terwijl BMW in september begint met de verkoop van de i8 hybrid en met de i3. Volgens managers van de auto-industrie zullen de verkoopresultaten van elektrische auto’s  slecht blijven totdat de laadstructuur op orde is. "De infrastructuur is essentieel", aldus Wang. "We moeten laadpalen en oplaadstations dicht bij de gebruikers bouwen." Tesla en BMW zullen hun ev’s alleen verkopen aan klanten die of thuis of op het werk een laadfaciliteit hebben.  Ze werken ook samen met ontwikkelaars om de noodzakelijke infrastructuur aan te leggen. In mei kondigde BMW nog een kleine pilot aan met een laadnetwerk in Shanghai.

Maar, de lokale subsidies, die wel kunnen oplopen tot achttienduizend dollar per auto, gelden niet voor geïmporteerde auto’s.  Daimler introduceerde dit jaar een ev die wordt geproduceerd in een joint venture met BYD. BMW heeft een elektrische auto (de Zinoro) die lokaal wordt geproduceerd in samenwerking met de joint venture-partner in het de stad Shenyang in het noordoosten van China. De promotie van ev’s hoort bij ‘the war on pollution’ van de regering in China. Dit programma is in maart bekendgemaakt door minister-president Li Keqiang.  Beijing gaat vanaf begin volgend jaar ook strengere emissie-eisen invoeren, bekend onder de naam National IV. (bron: Financial Times)