Ferdinand Dudenhöffer is het hoofd van het CAR-Institut van de universiteit van Duisburg-Essen en bovendien betrokken bij het ev-project Ruhrautoe. "Kort gezegd, laat bondskanselier merken de e-auto tegen de muur rijden.
De e-mobiliteit staat op een laag pitje sinds de bondskanselier in de EU voor een duidelijke vertraging bij de CO2-normen heeft gezorgd, zei Dudenhöffer tegen het Duitse vakblad Automobilwoche. Door de afzwakking van de normen heeft zij bereikt dat de autoindustrie bijna geen e-auto’s meer nodig heeft om aan de normen van 2020 te kunnen voldoen. In veel gevallen hebben de fabrikanten de normen nu al bereikt." In deze situatie is het voor autofabrikanten economisch niet noodzakelijk in ev’s te investeren. "Het zou gewoon geld verbranden zijn. Pas in 2022/2023 moet de branche antwoorden vinden op de vraag hoe de normen over de hele vloot bereikt kunnen worden.
Dudenhöffer zei dat hij zich totaal niet verbaasd over het mislukken van de Opel Ampera. Behalve de BMW i3 zijn alle in Duitsland aangeboden ev’s commercieel gezien ver onder de verwachtingen gebleven.

Van de Citroën C-Zero bijvoorbeeld zijn er tot eind juni zeggen en schrijve zeventien eenheden geregistreerd en van de elektrische Ford Focus waren het er elf.  Zelfs van de met grote marketinginspanningen begeleide e-Golf en e-Up zijn in een half jaar tijd maar 558 resp. 539 eenheden verkocht. De BMW i3 doet het het beste, met bijna veertienhonderd stuks in H1-2014. "De BMW is de jongste ev. Hij profiteert van veel aandacht in de pers. Bovendien is hij bijzonder door de koolstofvezelcarrosserie en de optionele range-extender", vindt Dudenhöffer.