Voor GM, Ford, Volkswagen, Renault-Nissan en andere fabrikanten is het grote Rusland een opkomende markt met een enorm strategisch belang. Maar de risisico’s zijn ook enorm. De autofabrikanten hebben te maken met een forse tweede helft van de recessie op de Russische automarkt, die de op een na grootste van Europa is. In sommige gevallen schalen ze hun activiteiten terug als eventuele sancties een grote klap zullen betekenen voor zowel de investeringen en voor consumentenvraag, in een land waar de economie inmiddels al in het slob zit. Maar de autofabrikanten blijven aan Rusland gecommitteerd, zeggen ze. Ford-cfo Bob Shanks zegt bijvoorbeeld in Automotive News Europe dat  ‘Rusland potentieel de grootste markt van Europe is’. Nog vorig jaar zei Martin Winterkorn van Volkswagen dat Rusland de nummer één is van de strategische groeimarkten. En, op de lange termijn zal dat wel zo blijven. Maar autofabrikanten beginnen toch wel hun verwachtingen voor 2014 naar beneden bij te stellen, na de verschrikkelijk slechte maand juni.

De verwachtingen zijn in negatieve zin veranderd door de geopolitieke spanningen in de regio en verder onder meer door achterblijvende economische groei, een slecht wegennet en een te grote afhankelijkheid van de export van olie en gas. Analist Jürgen Reers van consultantsbureau Roland Berger zegt dat autofabrikanten geen andere keuze hebben dan strategisch verbonden te blijven met Rusland vanwege de potentie die het land voor autoverkopen heeft. "De groei is tot stilstand gekomen, de markt zit in een recessie nu zowel consumenten als bedrijven aarzelen om te investeren. En dat zal zowel de verkoop als de productie in Rusland beïnvloeden." En de crisis in Oekraïne zal de negatieve trend alleen maar versterken.  

Meer hierover in Automotive News