Dit meldt de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten (Acea). De CO2-emissies van auto’s wordt momenteel vastgesteld via de testcyclus die bekend als de NEDC-test, de New European Driving Cycle.

Het betreft een gestandaardiseerde procedure, ontworpen om auto’s te vergelijken onder gelijke omstandigheden. Als zodanig wordt de test afgenomen onder laboratoriumcondities volgens strikte regelgeving. Maar de resultaten van de test wijken sterk af van het verbruik gedurende de dagelijkse gang van zaken – overigens niet in de laatste plaats omdat de fabrikanten er zelf alles aan doen om het verbruik tijdens de test maar zo laag mogelijk te laten zijn. De fabrikanten verstrekken de informatie daarna volgens vastgestelde Europese regels  aan hun klanten. Het cijfer wordt gecontroleerd door een onafhankelijke autoriteit, als onderdeel van een EU-goedkeuring. Het doel van de test is natuurlijk het de klant mogelijk te maken een eerlijke vergelijking te maken tussen verschillende auto’s.

Maar het werkelijke verbruik van de auto’s kan (zeer) sterk afwijken van dit cijfer, afhankelijk van de condities op de weg, de weersomstandigheden, de aard van het verkeer, het rijgedrag, de belading van de auto, et cetera.  De autoindustrie zegt nu via zijn koepelorganisatie Acea  ‘groot belang’ te hechten aan informatie voor de consumenten en levert daarom bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuwe wereldwijde testprocedure, de zogenoemde Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLPT). Die wordt ontwikkeld om een meer realistisch beeld te geven van het brandstofverbruik c.q. de uitstoot van de verschillende auto’s.

De autoindustrie zegt de nieuwe test te verwelkomen als basis voor regelgeving op het gebied van brandstofverbruik en CO2-informatie. Acea: "De nieuwe testprocedure moet goed worden afgerond, zodat het een degelijk instrument is om auto’s onderling te kunnen vergelijken. En geschikt voor alle toekomstige technologieën die de fabrikanten ontwikkelen om de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik omlaag te krijgen."