Tweede Kamer stemt in met autobelastingplan 2016

Het alternatieve voorstel voor het autobelastingplan voor het tussenjaar 2016 is donderdagavond 13 november door de Tweede Kamer aangenomen.

Het alternatieve voorstel voor het autobelastingplan voor het tussenjaar 2016 is door de Tweede Kamer aangenomen. Dit voorstel is door een maatschappelijke coalitie (inmiddels ook bekend onder de naam monsterverbond) die bestaat uit VNA, Bovag, RAI, Natuur en Milieu, Milieudefensie, ANWB en werkgeversorganisaties opgesteld. Het voorstel  is integraal overgenomen door staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën. In de Kamer stemde een meerderheid in met het voorstel.

De voorgestelde bijtellingsystematiek biedt de rijder de mogelijkheid te kiezen voor een zuinige ‘gewone’ auto zonder meteen in de 25%-categorie te vallen. Het geeft de zakelijk rijder handelingsperspectief om toch ‘zuinig’ te rijden én de werkgever om CO2-arme zakelijke automobiliteit verder door te voeren. Daarnaast helpt het de marktverstoring een halt toe te roepen, zo meldt een van de leden van het monsterverbond, de VNA. 

Klik hier om het aangenomen plan te bekijken.

Tweede Kamer stemt in met autobelastingplan 2016 - Automobielmanagement.nl

Tweede Kamer stemt in met autobelastingplan 2016

Het alternatieve voorstel voor het autobelastingplan voor het tussenjaar 2016 is donderdagavond 13 november door de Tweede Kamer aangenomen.

Het alternatieve voorstel voor het autobelastingplan voor het tussenjaar 2016 is door de Tweede Kamer aangenomen. Dit voorstel is door een maatschappelijke coalitie (inmiddels ook bekend onder de naam monsterverbond) die bestaat uit VNA, Bovag, RAI, Natuur en Milieu, Milieudefensie, ANWB en werkgeversorganisaties opgesteld. Het voorstel  is integraal overgenomen door staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën. In de Kamer stemde een meerderheid in met het voorstel.

De voorgestelde bijtellingsystematiek biedt de rijder de mogelijkheid te kiezen voor een zuinige ‘gewone’ auto zonder meteen in de 25%-categorie te vallen. Het geeft de zakelijk rijder handelingsperspectief om toch ‘zuinig’ te rijden én de werkgever om CO2-arme zakelijke automobiliteit verder door te voeren. Daarnaast helpt het de marktverstoring een halt toe te roepen, zo meldt een van de leden van het monsterverbond, de VNA. 

Klik hier om het aangenomen plan te bekijken.