‘Geen 200 duizend maar 155 duizend ev’s in 2020′

Met het huidige fiscale beleid hebben we over vijf jaar zo’n 155 duizend (semi-)elektrische auto’s in Nederland. Dat is een stuk minder dan de doelstelling van 200 duizend.

Dit blijkt uit cijfers van het kennisbureau Aumacon. Onze overheid wil in 2020 minimaal 200 duizend  (semi-)elektrische auto’s op de Nederlandse wegen zien. Het gaat hier om plug-in hybrides, volledig elektrisch aangedreven auto’s en elektrische auto’s met range-extender. Volgens Clem Dickmann, directeur van Aumacon, ligt de oorzaak van het niet halen van de target bij het wegvallen van de fiscale voordelen: "Met name de lage bijtelling voor deze auto’s viel in de smaak. In 2013 bedroeg die bijtelling voor plug-in auto’s nog nul procent, voor 2014 en 2015 geldt zeven procent. Volgend jaar volgt een verdere verhoging naar vijftien procent bijtelling. Dat betekent de doodsteek voor de plug-in auto’s ." De afzet van semi-elektrisch aangedreven personenauto’s is vorig jaar stevig gedaald. In 2014 werden 26,7 duizend hybride-auto’s aan de man gebracht tegenover 43,3 duizend stuks in 2013, een daling van 38,3 procent. (bronnen: Aumacon / ZERauto)

 

 

155 duizend ev's in 2020

 

 

Reacties

Het aantal EV’s in Nederland zal nog verder dalen dan de aangegeven prognose van Aumacon. Export cijfers tonen aan de EV’s massaal ge-exporteerd zijn omdat de consument weinig heil ziet in de, hoofdzakelijk ex-leaseauto’s.

Geplaatst door: Robbert op

die 2,4% marktaandeel van EV’s uit 1914 is dan toch erg moeilijk te evenaren. Toen ook nog zonder incentives en plug-ins meegeteld.

Geplaatst door: Wautomotive op

Welk belang hebben we eigenlijk bij zoveel EV’s al Dan niet Hybrides? De overheid en road taxes? Kosten van EV rijden? Lijkt allemaal zo voor delis, als leaseback ja. Prive, ? Zonder stimulering zal het aantal zelfrijdende auto’s exponentieel toenemen..

Geplaatst door: H. Warmenhoven op

Het aantal EV en PEHV zal stijgen omdat er steeds meer modellen op de markt komen, en rijden op duurzame elektriciteit nu eenmaal goedkoper en schoner is dan rijden op fossiele branstoffen. De opkomende markten zorgen voor de ontwikkeling van deze modellen (China & India) en niet de BPM regels in Nederland.

Geplaatst door: Henk Meiborg op
‘Geen 200 duizend maar 155 duizend ev’s in 2020′ - Automobielmanagement.nl

‘Geen 200 duizend maar 155 duizend ev’s in 2020′

Met het huidige fiscale beleid hebben we over vijf jaar zo’n 155 duizend (semi-)elektrische auto’s in Nederland. Dat is een stuk minder dan de doelstelling van 200 duizend.

Dit blijkt uit cijfers van het kennisbureau Aumacon. Onze overheid wil in 2020 minimaal 200 duizend  (semi-)elektrische auto’s op de Nederlandse wegen zien. Het gaat hier om plug-in hybrides, volledig elektrisch aangedreven auto’s en elektrische auto’s met range-extender. Volgens Clem Dickmann, directeur van Aumacon, ligt de oorzaak van het niet halen van de target bij het wegvallen van de fiscale voordelen: "Met name de lage bijtelling voor deze auto’s viel in de smaak. In 2013 bedroeg die bijtelling voor plug-in auto’s nog nul procent, voor 2014 en 2015 geldt zeven procent. Volgend jaar volgt een verdere verhoging naar vijftien procent bijtelling. Dat betekent de doodsteek voor de plug-in auto’s ." De afzet van semi-elektrisch aangedreven personenauto’s is vorig jaar stevig gedaald. In 2014 werden 26,7 duizend hybride-auto’s aan de man gebracht tegenover 43,3 duizend stuks in 2013, een daling van 38,3 procent. (bronnen: Aumacon / ZERauto)

 

 

155 duizend ev's in 2020

 

 

Reacties

Het aantal EV’s in Nederland zal nog verder dalen dan de aangegeven prognose van Aumacon. Export cijfers tonen aan de EV’s massaal ge-exporteerd zijn omdat de consument weinig heil ziet in de, hoofdzakelijk ex-leaseauto’s.

Geplaatst door: Robbert op

die 2,4% marktaandeel van EV’s uit 1914 is dan toch erg moeilijk te evenaren. Toen ook nog zonder incentives en plug-ins meegeteld.

Geplaatst door: Wautomotive op

Welk belang hebben we eigenlijk bij zoveel EV’s al Dan niet Hybrides? De overheid en road taxes? Kosten van EV rijden? Lijkt allemaal zo voor delis, als leaseback ja. Prive, ? Zonder stimulering zal het aantal zelfrijdende auto’s exponentieel toenemen..

Geplaatst door: H. Warmenhoven op

Het aantal EV en PEHV zal stijgen omdat er steeds meer modellen op de markt komen, en rijden op duurzame elektriciteit nu eenmaal goedkoper en schoner is dan rijden op fossiele branstoffen. De opkomende markten zorgen voor de ontwikkeling van deze modellen (China & India) en niet de BPM regels in Nederland.

Geplaatst door: Henk Meiborg op