Dit blijkt uit cijfers van het kennisbureau Aumacon. Onze overheid wil in 2020 minimaal 200 duizend  (semi-)elektrische auto’s op de Nederlandse wegen zien. Het gaat hier om plug-in hybrides, volledig elektrisch aangedreven auto’s en elektrische auto’s met range-extender. Volgens Clem Dickmann, directeur van Aumacon, ligt de oorzaak van het niet halen van de target bij het wegvallen van de fiscale voordelen: "Met name de lage bijtelling voor deze auto’s viel in de smaak. In 2013 bedroeg die bijtelling voor plug-in auto’s nog nul procent, voor 2014 en 2015 geldt zeven procent. Volgend jaar volgt een verdere verhoging naar vijftien procent bijtelling. Dat betekent de doodsteek voor de plug-in auto’s ." De afzet van semi-elektrisch aangedreven personenauto’s is vorig jaar stevig gedaald. In 2014 werden 26,7 duizend hybride-auto’s aan de man gebracht tegenover 43,3 duizend stuks in 2013, een daling van 38,3 procent. (bronnen: Aumacon / ZERauto)

 

 

155 duizend ev's in 2020