"De Europese industrie heeft enorme bedragen geïnvesteerd in de realisering van schone Euro 6-diesels.  Nu horen we geluiden dat de diesel moet worden uitgefaseerd. Dit is onrealistisch, de industrie heeft een langetermijnstrategie nodig", aldus Carlos Ghosn, de ceo van Renault-Nissan. Iets meer dan de helft van de nieuwe auto’s die in Europa wordt verkocht met een dieselmotor omdat die gemiddeld vijftien tot twintig procent zuiniger is. Bovendien is de dieselbrandstof in veel landen goedloper.  Dat kan gaan veranderen als Frankrijk geleidelijk aan de belastingen op diesel en benzine onderling in lijn gaat brengen om mensen te bewegen een benzinemotor te kiezen. De Franse minister van energie, Segolene Royal, zegt dat Frankrijk zich zal afwenden van de diesel vanwege de emissies van stikstofoxiden (NOx) die smog veroorzaken. "Luchtverontreiniging is een belangrijke publieke gezondheidskwestie", aldus de minister.  "Zestig procent van de Franse bevolking ademt ongezonde lucht in."  

Bonus

Deze maand startte de Franse regering met een bonus tot tienduizend euro om de mensen te bewegen een elektrische auto te kopen om een (oude) diesel te vervangen. Ondertussen  heeft het stadsdeel Islington in Londen de parkeertarieven voor diesels verhoogt ten opzichte van benzine-auto’s.  De autofabrikanten zeggen dat de Euro 6-normen van auto’s die vanaf september op de markt komen van de uitstoot van diesels een non-issue zullen maken. "Het verwijderen van verontreinigingen in Euro 6 is fenomenaal", aldus Sergio Marchionne van Fiat op de autosalon van Genève. De hoeveelheid  NOx die nieuwe diesels uitstoten, is sinds 2001 afgenomen met 84 procent tot 0,08 gram per kilometer, zo meldt de Britse SMMT. Maar autofabrikanten zijn bezorgd om de toekomst van de dieselmotor omdat die cruciaal is voor het behalen van de emissienormen in 2020, namelijk gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer. Vorig jaar was dat gemiddelde nog 123 gram. "Zonder diesels zal er geen 95 gram zijn", beweert topman Carlos Tavares van PSA Peugeot Citroen in Automotive News Europe. "Als we werkelijk serieus bezig willen met de oplossing voor het probleem van global warming,  gaan we dan bezig met het vernietigen van het meest efficiënte instrument voor de massamarkt?"

 

WLTP

Autofabrikanten zijn ook ongelukkig met het feit dat toekomstige wetgeving  voor verbrandingsmotoren niet duidelijk is.  Het belangrijke verschil is de planning van de invoering van een meer realistische testcyclus met de naam World Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) die de oude New European Driving Cycle (NEDC) moet vervangen.  Deze zal naar verwachting voor 2020 worden ingevoerd, maar er is nog niks overeengekomen.   Voor 2018 zijn er ook wijzigingen gepland (Euro 6.2 amendement) waaronder een echte ‘roadtest’ voor vaststelling van uitlaatgasemissies. En voorlopige proeven hebben aangetoond dat deze ‘real driving emissions’ (RDE) weleens moeilijk kunnen worden voor Euro 6-diesels. "De regels voor 2018 zijn verre van duidelijk, er is een enorme onzekerheid",  zegt Andrew Fraser die bij Ford werkt als manager of gasoline powertrain calibration.

Analistenbureau IHS Automotive verwacht dat het aandeel van de diesel tussen nu en 2020 zal dalen tot onder de vijftig procent. De grootste daling zal plaatsvinden bij de kleine auto’s omdat de kosten om aan de normen te kunnen voldoen bij kleine auto’s de winstmarge relatief te veel drukken, verwacht het bureau.

 

Discriminatie

Al met al vinden de autofabrikanten dat de dieselmotoren ‘oneerlijk worden gediscrimineerd’. Sergio Marchionne van Fiat: "Ik heb geen problemen met het stellen van normen.  Stel ze vast en laat de mensen vervolgens zorgen dat ze aan de normen voldoen. Maar pik er niet een categorie uit." Tavares van PSA is het ermee eens: "Wetgevers die niet technologie-neutraal zijn, zijn een enorm risico voor de fabrikanten." (bron: Automotive News Europe)