De Rekenkamer vindt bovendien dat de overheid niet genoeg heeft nagedacht over alternatieven. Het gaat om de kortingen en de lage bijtelling voor volledig elektrische auto’s en plug-ins. Het kabinet wil naar tweehonderd duizend stekkerauto’s in 2020 en om dat te bevorderen kwam men met de dure regelingen. En die vallen door export van ev’s vervolgens nog veel duurder uit. Een op de drie elektrische auto’s verdwijnt door export weer van de Nederlandse weg, zo berekende de Rekenkamer. En zo geredeneerd, zou de overheid dus driehonderd duizend e-auto’s op de weg moeten krijgen om er tweehonderd duizend over te houden.
Alternatieven voor stimulering zijn niet uitgewerkt, constateert de Rekenkamer.  Vooral Noorwegen blijkt een grote afnemer te zijn van geëxporteerde ev’s. Noorwegen geeft ev-rijders heel veel priviliges en de elektrische auto is er heel populair. De export is voor de gemeente Amsterdam reden voor een onderzoek want de stad geeft vijf mille aanschafsubsidie.
Volgens de Rekenkamer geeft de overheid vooral veel geld uit aan schone leaserijders. Leaserijders met een Tesla ontvangen bijvoorbeeld over vijf jaar verspreid 36 duizend euro overheidssubsidie. Rijders met een Mitsubishi Outlander krijgen per auto dertien mille. Leaserijders met een stekkerauto uit 2013 mogen belastingvrij privé-rijden omdat men geen bijtelling betaalt. Inmiddels is die bijtelling op plug-ins gestegen naar zeven procent, nog altijd weinig dus. (bron: FD)