Dudenhöffer: ‘elektrische auto in Duitsland mislukt’

De target van de Duitse regering om in 2020 een miljoen elektrische auto’s op de weg te hebben, is definitief niet meer haalbaar.

Dat schrijft Ferdinand Dudenhöffer van Duitse CAR-instituut van de Universiteit van Duisburg-Essen, beter bekend als de nogal kritische ‘autoprofessor’. Hij ziet tekenen van stagnatie van de verkoop van elektrische auto’s op een laag niveau. In april was er sprake van een grote daling terwijl nieuwe modellen juist voor hogere verkoopcijfers hadden moeten zorgen. Dudenhöffer: "Vijf jaar na de doelstelling is er maar één conclusie mogelijk: het experiment elektroauto in Duitsland is mislukt."

In de maand april werden er in Duitsland een kleine zeven honderd elektrische auto’s verkocht en duizend plug-in hybrides , samen 22 procent minder dan in maart. Ten opzichte van een jaar geleden is er nog wel een stijging te zien van het aantal verkochte plug-ins, maar volgens Dudenhöffer is dat te weinig om hoop uit te putten. Met de introductie van nieuwe hybrides zoals de Audi A3-etron of Mitsubishi Outlander hadden het er veel meer moeten zijn. Het marktaandeel voor elektrische auto’s en hybrides samen blijft in Duitsland hangen op slechts zo’n 0,6 procent.
In Nederland en enkele andere landen gaat het (relatief) beter door stimulering. De Duitse regering heeft   ‘het naïeve idee dat de elektrische auto helemaal vanzelf een succes wordt’, zo lichtte Dudenhöffer toe aan het Financieele Dagblad. De Duitse overheid gaat ervan uit dat het voldoende is dat accu’s steeds goedkoper worden, benzine duurder en het ‘thuisladen’ steeds gebruikelijker. Subsidies (of belastingverlagingen) zijn niet nodig, net zo min als ondersteuning bij het opbouwen van een netwerk aan laadpalen, zo meent hij.  Dudenhöffer spreekt van ‘naïviteit die zeer gevaarlijk is’ want Duitsland riskeert hiermee ook de productie voorgoed aan Azië te verliezen. Met name China, want die ondersteunt elektromobiliteit ruimhartig.

De zware kritiek van Dudenhöffer komt kort voor een belangrijke top over dit onderwerp die Duitsland houdt op 15 en 16 juni. Daaraan zal bijvoorbeeld ook  president Matthias Wissmann van koepelorganisatie VDA van de Duitse autoindustrie deelnemen, net als de voorzitter van het ‘Nationale Platform Elektromobiliteit’ Henning Kagermann.  Dudenhöffer:  "De Duitse regering moet in ieder geval een keuze maken. Of zeggen dat de  elektromobiliteit haar niks interesseert, of zorgen voor prikkels die het elektrisch rijden ondersteunen."
Dudenhöffer ziet graag prikkels. Zijn CAR Center stelt voor de belasting op diesel en benzine drie jaar lang te verhogen met één cent per liter. Dat levert zoveel geld op dat in de grote steden tachtig duizend laadpalen kunnen worden geplaatst en ook nog eens de belasting op elektrische auto’s kan worden verlaagd. (bron: Automobil Produktion / FD/Reuters)

 

 

 

Dudenhöffer: ‘elektrische auto in Duitsland mislukt’ - Automobielmanagement.nl

Dudenhöffer: ‘elektrische auto in Duitsland mislukt’

De target van de Duitse regering om in 2020 een miljoen elektrische auto’s op de weg te hebben, is definitief niet meer haalbaar.

Dat schrijft Ferdinand Dudenhöffer van Duitse CAR-instituut van de Universiteit van Duisburg-Essen, beter bekend als de nogal kritische ‘autoprofessor’. Hij ziet tekenen van stagnatie van de verkoop van elektrische auto’s op een laag niveau. In april was er sprake van een grote daling terwijl nieuwe modellen juist voor hogere verkoopcijfers hadden moeten zorgen. Dudenhöffer: "Vijf jaar na de doelstelling is er maar één conclusie mogelijk: het experiment elektroauto in Duitsland is mislukt."

In de maand april werden er in Duitsland een kleine zeven honderd elektrische auto’s verkocht en duizend plug-in hybrides , samen 22 procent minder dan in maart. Ten opzichte van een jaar geleden is er nog wel een stijging te zien van het aantal verkochte plug-ins, maar volgens Dudenhöffer is dat te weinig om hoop uit te putten. Met de introductie van nieuwe hybrides zoals de Audi A3-etron of Mitsubishi Outlander hadden het er veel meer moeten zijn. Het marktaandeel voor elektrische auto’s en hybrides samen blijft in Duitsland hangen op slechts zo’n 0,6 procent.
In Nederland en enkele andere landen gaat het (relatief) beter door stimulering. De Duitse regering heeft   ‘het naïeve idee dat de elektrische auto helemaal vanzelf een succes wordt’, zo lichtte Dudenhöffer toe aan het Financieele Dagblad. De Duitse overheid gaat ervan uit dat het voldoende is dat accu’s steeds goedkoper worden, benzine duurder en het ‘thuisladen’ steeds gebruikelijker. Subsidies (of belastingverlagingen) zijn niet nodig, net zo min als ondersteuning bij het opbouwen van een netwerk aan laadpalen, zo meent hij.  Dudenhöffer spreekt van ‘naïviteit die zeer gevaarlijk is’ want Duitsland riskeert hiermee ook de productie voorgoed aan Azië te verliezen. Met name China, want die ondersteunt elektromobiliteit ruimhartig.

De zware kritiek van Dudenhöffer komt kort voor een belangrijke top over dit onderwerp die Duitsland houdt op 15 en 16 juni. Daaraan zal bijvoorbeeld ook  president Matthias Wissmann van koepelorganisatie VDA van de Duitse autoindustrie deelnemen, net als de voorzitter van het ‘Nationale Platform Elektromobiliteit’ Henning Kagermann.  Dudenhöffer:  "De Duitse regering moet in ieder geval een keuze maken. Of zeggen dat de  elektromobiliteit haar niks interesseert, of zorgen voor prikkels die het elektrisch rijden ondersteunen."
Dudenhöffer ziet graag prikkels. Zijn CAR Center stelt voor de belasting op diesel en benzine drie jaar lang te verhogen met één cent per liter. Dat levert zoveel geld op dat in de grote steden tachtig duizend laadpalen kunnen worden geplaatst en ook nog eens de belasting op elektrische auto’s kan worden verlaagd. (bron: Automobil Produktion / FD/Reuters)