De diesel in de verdomhoek kan gebeuren vanwege strenge normen voor de uitstoot van fijnstof en NOx. Als dat slechtere verkoopresultaten van de diesel oplevert, zou dat natuurlijk een verhogend effect hebben op de gemiddelde uitstoot van (het broeikasgas) CO2 omdat diesels nu eenmaal relatief zuinig zijn en dus het CO2-vlootgemiddelde lager houden. En het verhogende effect optreedt, kunnen de autofabrikanten nog moeilijker aan de nieuwe CO2-normen voldoen, zo is de redenering. In een open brief aan de politici in Brussel hebben de belangenorganisaties uit de autoindustrie en de olieindustrie in Europa zich gecommitteerd aan het ‘blijven verbeteren van de technologie om de voordelen van diesel voor de consument, namelijk zuinigheid en dus lage CO2-uitstoot, te blijven combineren met steeds lagere emissies’.  

De brief in kwestie komt van de ACEA (autofabrikanten), AECC (katalysatoren), CLEPA (toeleveranciers) en FuelsEurope (raffinaderijen). De organisaties wijzen erop dat politieke besluiten, die het op de markt komen van nieuwe generaties dieseltechnologie in de weg staan, de bestaande inspanningen om de CO2-uitstoot te verlagen zullen ondermijnen. Het viertal  roept de politiek op te helpen de vlootvernieuwing te versnellen om de schoonste auto’s te kunnen introduceren.

"Het vernieuwen van de vloten is de meest efficiënte manier om de luchtkwaliteit te verbeteren. Als oude auto’s en trucks worden vervangen door nieuwe zullen de emissies dalen omdat de meest actuele technologie dan op de markt komt", aldus de belangenclubs. "Als de EU een centraal kader vaststelt dat een snellere invoering van de nieuwste technologieën aanjaagt, maar wel rekening houdt met de noodzakelijke voorbereidingstijd voor de industrie, zullen wij helpen met het verbeteren van de luchtkwaliteit in de echte praktijkomstandigheden, terwijl we tegelijkertijd helpen aan de huidige CO2-normen te voldoen."