Uit het overleg is tevens voortgekomen dat de APK voor meer dan dertig jaar oude klassieke wagens om de twee jaar blijft. Succes voor de FEHAC dus, want die bepleit al jaren deze vorm van vrijstelling.
In het overlegorgaan zitten naast de FEHAC ook de RDW, de BOVAG en de overheid. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu bevestigt dan ook aan de FEHAC dat zij het voorstel zal overnemen. Op de website van FEHAC staat te lezen:
Van het Ministerie van I&M kwam deze mededeling: ‘Het Ministerie voor I&M neemt het door de RDW gecoördineerde voorstel voor de implementatie EU APK-richtlijn (2014/45/EU) over, inclusief het FEHAC-voorstel voor de APK-vrijstelling van voertuigen ouder dan vijftig jaar. Op aandringen van de FEHAC blijft het huidige 2-jaars regime voor voertuigen ouder dan dertig jaar in stand, dit voldoet in praktijk prima.’
Verder meldt de FEHAC dat de vrijstelling van vijftig jaar en ouder geldt voor alle soorten voertuigen, behalve taxi’s en autobussen. Bezitters van klassieke vrachtwagens en legervoertuigen zijn dus binnenkort ook vrijgesteld van de APK keuring.
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om de APK vrijstelling. Niet om de Motorrijtuigenbelasting vrijstelling !
Dank aan de heer Posthumus Meyjes. Dat vroeg ik mij dus al af.
Prettig dat dit zo wordt geregeld, maar intussen mag je Utrecht en vanaf 1 januari, Rotterdam niet meer in.
Ik denk, gezien de kwaliteit van automobielen, sinds de 80-tiger jaren, op termijn omhoog moet worden bijgesteld. Auto’s van 30 jaar of minder zijn tegenwoordig bijna vanzelfdprekend nog “Als Nieuw”.
oh, oh, die reactie’s! Opletten Wil Post & Heimanz; in 2018; 30+ twee-jarige APKeuring, 40+ geen rijtuigenbelasting(voorheen wegenbelasting) en 50+ niet APK-plichtig. Complexiteitje; van 40 jaar oud tot bouwjaar 1-1-1987 spec. regeling belasting voor benzinemotoren. De groeten en hou ze op een rij!