Dat de autobelastingen en de bijtelling de komende jaren op de schop gaan, moge bekend zijn. Uit de brief van Wiebes blijken wat dat betreft geen nieuwe feiten. Maar volgens AMD automotive fiscalisten komen er wel enkele opvallende zaken naar voren. Zoals de veelbesproken overgangsregeling. Voor wie nu heeft gekozen voor een auto met verlaagde bijtelling, zal gedurende de  60-maandsperiode niet geconfronteerd worden met een veranderd bijtellingstarief, schrijft Wiebes. Datzelfde gaat echter ook gelden voor leaserijders in een auto met nu 25% bijtelling. Die zouden dus in 2017 niet teruggaan naar de dan geldende maximum bijtelling van 22%. Een vreemde zaak, volgens de automotive fiscalisten, die eerder voorspelde dat wel iedereen terug zou gaan naar de lagere bijtelling. "Naar verwachting zal hier in de Kamerbehandeling nog wel nader over gesproken worden".

Waterstofauto

De waterstofauto wordt in de brief van Wiebes expliciet genoemd. Terwijl de lage bijtelling van elektrische voertuigen wordt beperkt tot een catalogusprijs van 50.000 euro, geldt dat niet voor waterstofauto’s. De beperking voor waterstofauto’s zou volgens Wiebes onredelijk uitpakken omdat deze auto’s niet vanwege luxe en prestaties maar eerder vanwege de toegepaste techniek duurder zijn in aanschaf.

Wat betreft de BPM: het kabinet kiest er nog niet voor om deze belasting volledig af te schaffen. Wel wordt de BPM geleidelijk aan verlaagd met zo’n 12%. Omdat de budgettaire ruimte daarvoor de eerste jaren nog beperkt is (de MRB wordt per 2017 ook met 2% verlaagd), lopen de percentages waarmee de BPM-tarieven in de jaren 2017 tot 2020 worden verlaagd, jaarlijks op tot in 2020 de 12% (ten opzichte van 2016) is bereikt. Die BPM-verlaging geldt overigens alleen voor personenauto’s en niet voor motorfietsen.

Populaire leaseauto’s

Uit de tabel (zie onderstaand) waarbij enkele populaire leaseauto’s zijn doorgerekend op de hoogte van de BPM, MRB en bijtelling in 2016 en 2020, blijkt de impact van de maatregelen op sommige auto’s. Vooral de populaire plug-ins Mitsubishi Outlander en Volvo V60 worden fors duurder: de BPM van de Outlander gaat vanaf 439 euro in 2016 naar 2.306 euro in 2020, de bijtelling van 6.750 euro naar 10.3111 en de MRB van 520 naar 843 euro. De V60 krijgt het nog zwaarder te verduren vanwege de dieselkrachtbron.

In het geval van de ‘gewone’ hybride, zoals de Toyota Auris, ligt het beeld wat complexer. De BPM wordt teruggeschroefd (van 994 in 2016 naar 775 euro in 2020), de bijtelling gaat omhoog van jaarlijks 6.090 naar 6.332 euro in 2020 en de MRB gaat met bijna 80 euro omhoog vanwege het schrappen van de ‘kilokorting’ voor hybrides.

Bron: Trends in Autoleasing

Download hier de complete brief van Wiebes.

brf