Die hekelde onder meer de verlaging van het algemene bijtellingstarief (van 25% naar 22%). Wiebes liet weten die maatregel billijk te vinden, aangezien auto’s steeds duurder door de technische foefjes om ze zuiniger te maken. De verlaging in Autobrief II van de bijtelling ‘compenseert’ als het ware de kostprijsverhogende milieumaatregelen.

De 4% bijtelling die straks gaat gelden voor elektrische auto’s geldt tot een bedrag van 50.000 euro. Daarboven geldt 22% bijtelling. In de volksmond wordt het inmiddels de Tesla-tax genoemd: alleen de Model S zit namelijk boven die catalogusprijs. Maar Wiebes zegt Tesla zelf aan de lijn gehad te hebben, de fabrikant zou een stevige lobby hebben gevoerd tegen het plan. Volgens de staatssecretaris moeten we de huidige markt niet projecteren op de komende jaren. Heel wat autofabrikanten komen met soortgelijke elektrische auto’s in diezelfde prijsklasse. Bovendien heeft Tesla tegen die tijd als de nieuwe regels gaan gelden een goedkoper model in de markt goed voor een volledige 4% bijtelling.

Dat de fiscale stimulering van auto’s met lage CO2-uitstoot wordt versoberd, is volgens Wiebes logisch: hier zijn primair de autofabrikanten aan zet en in veel mindere mate de overheid. Bovendien treft de versobering niet de kleinere zuinige auto’s en blijft het kabinet ijveren voor stimulering van volledig elektrisch rijden. Verder gaf Wiebes aan de ontwikkeling van waterstofauto’s te willen aanjagen. In tegenstelling tot bij elektrische aandrijving is voor waterstofauto’s immers nog geen tankinfrastructuur voorhanden – een situatie die drempels opwerpt voor de ontwikkeling en acceptatie van dit systeem.

Wiebes gaat nu aan de slag met een definitief wetsvoorstel waarin hij zal zoeken naar een zo breed mogelijke draagvlak om het ook door de Eerste Kamer, waar de coalitie geen meerderheid heeft, te krijgen.