Nieuwe bijtellingsregels gunstig voor auto’s met brandstofcel

De nieuwe belastingregels van de overheid voor bijtelling van zakenauto’s van 2016-2020 zijn met de Autobrief II bekend. De elektrische auto’s houden in die periode vier procent bijtelling, maar vanaf 2019 geldt vier procent alleen voor het deel van de catalogusprijs tot vijftig duizend euro. Daarboven wordt het tarief 22 procent.

Dit speelt de massamerken in de kaart en is nadelig voor dure ev’s van bijvoorbeeld  Tesla. De nieuwe Autobrief geeft de plannen van het kabinet aan die zouden moeten gelden van 2017 tot en met 2020, waarbij 2016 wordt gezien als een tussenjaar.
Nu de overheid de hybrides meer dan voorheen gaat belasten, heeft de volelektrische auto daar baat bij. Maar gezien de nog steeds relatief korte actieradius van batterij-elektrische auto’s is de elektrische auto met brandstofcel op waterstof op de middellange termijn een beter alternatief. Al was het maar om de korte tijd die het kost om de tank te vullen (3 minuten) in vergelijking tot de tijd die opladen kost. De overheid heeft zelf enkele Hyundai iX35 fcev’s ingezet en heeft aangegeven de verbetering van de infrastructuur voor waterstof te willen ondersteunen. Want dat is wel erg nodig, er zijn nu hoegenaamd geen tankmogelijkheden voor waterstof.  

Onderstaand het overzicht van de belangrijkste maatregelen op het gebied van de bijtelling voor de komende jaren, inclusief de voorstellen van Autobrief II. Het voorstel voor aanpassing van het bijtellingsregiem wordt momenteel aan de Tweede Kamer aangeboden. (HHemmes)

 

 

 

2015

 

2016

2017

2018

2019

2020

Nulemissie 0 g/km

 4%

 

   4%

   4%

   4%

   4%

  4% 

PHEV (1-50 g/km)

 7%

 

 15%

 17%

 19%

 22%

 22%

Zuinig (51-106 g/km)


14%  

 

 21%

 22%

 22%

 22%

 22%

Overig (> 110 g/km)

v.a. 2016  > 110 g/km


25%

 

 25%

 22%

 22%

 22%

 22%

 

(bron: http://www.rijksoverheid.nl/)

Nieuwe bijtellingsregels gunstig voor auto’s met brandstofcel - Automobielmanagement.nl

Nieuwe bijtellingsregels gunstig voor auto’s met brandstofcel

De nieuwe belastingregels van de overheid voor bijtelling van zakenauto’s van 2016-2020 zijn met de Autobrief II bekend. De elektrische auto’s houden in die periode vier procent bijtelling, maar vanaf 2019 geldt vier procent alleen voor het deel van de catalogusprijs tot vijftig duizend euro. Daarboven wordt het tarief 22 procent.

Dit speelt de massamerken in de kaart en is nadelig voor dure ev’s van bijvoorbeeld  Tesla. De nieuwe Autobrief geeft de plannen van het kabinet aan die zouden moeten gelden van 2017 tot en met 2020, waarbij 2016 wordt gezien als een tussenjaar.
Nu de overheid de hybrides meer dan voorheen gaat belasten, heeft de volelektrische auto daar baat bij. Maar gezien de nog steeds relatief korte actieradius van batterij-elektrische auto’s is de elektrische auto met brandstofcel op waterstof op de middellange termijn een beter alternatief. Al was het maar om de korte tijd die het kost om de tank te vullen (3 minuten) in vergelijking tot de tijd die opladen kost. De overheid heeft zelf enkele Hyundai iX35 fcev’s ingezet en heeft aangegeven de verbetering van de infrastructuur voor waterstof te willen ondersteunen. Want dat is wel erg nodig, er zijn nu hoegenaamd geen tankmogelijkheden voor waterstof.  

Onderstaand het overzicht van de belangrijkste maatregelen op het gebied van de bijtelling voor de komende jaren, inclusief de voorstellen van Autobrief II. Het voorstel voor aanpassing van het bijtellingsregiem wordt momenteel aan de Tweede Kamer aangeboden. (HHemmes)

 

 

 

2015

 

2016

2017

2018

2019

2020

Nulemissie 0 g/km

 4%

 

   4%

   4%

   4%

   4%

  4% 

PHEV (1-50 g/km)

 7%

 

 15%

 17%

 19%

 22%

 22%

Zuinig (51-106 g/km)


14%  

 

 21%

 22%

 22%

 22%

 22%

Overig (> 110 g/km)

v.a. 2016  > 110 g/km


25%

 

 25%

 22%

 22%

 22%

 22%

 

(bron: http://www.rijksoverheid.nl/)