Franse staat houdt poot stijf bij Renault

De Franse staat houdt elke verandering in de verhoudingen binnen de alliantie van Renault en Nissan tegen. Parijs wil ook niets weten van een mogelijke herverdeling van het aandelenkapitaal van Renault. om Nissan meer invloed te geven, laat staan dat er gedacht kan worden aan een fusie tussen beide bedrijven.

Door ook op lange termijn aandeelhouder te blijven, denkt de staat een meer interventionistische positie te hebben bij de autofabrikant, verwoordt de Franse minister Macron van economische zaken. Macron voert al maandenlang een machtsstrijd met Carlos Ghosn, topman van Renault-Nissan, over een mogelijke versterking van de positie van de Japanse partner. Die strijd is begonnen nadat de staat haar belang opvoerde van vijftien naar twintig procent, iets wat kwaad bloed heeft gezet bij Nissan. De bewindsman blijft zijn poot echter stijf houden: ‘’We zullen in geen enkel geval een herziening van de verhoudingen accepteren. Er is geen plan voor een fusie, er is geen plan voor een verplaatsing, er is geen plan voor een overdracht van activiteiten. Als staat willen wij invloed kunnen uitoefenen op de strategische beslissingen van de onderneming.”

Franse staat houdt poot stijf bij Renault - Automobielmanagement.nl

Franse staat houdt poot stijf bij Renault

De Franse staat houdt elke verandering in de verhoudingen binnen de alliantie van Renault en Nissan tegen. Parijs wil ook niets weten van een mogelijke herverdeling van het aandelenkapitaal van Renault. om Nissan meer invloed te geven, laat staan dat er gedacht kan worden aan een fusie tussen beide bedrijven.

Door ook op lange termijn aandeelhouder te blijven, denkt de staat een meer interventionistische positie te hebben bij de autofabrikant, verwoordt de Franse minister Macron van economische zaken. Macron voert al maandenlang een machtsstrijd met Carlos Ghosn, topman van Renault-Nissan, over een mogelijke versterking van de positie van de Japanse partner. Die strijd is begonnen nadat de staat haar belang opvoerde van vijftien naar twintig procent, iets wat kwaad bloed heeft gezet bij Nissan. De bewindsman blijft zijn poot echter stijf houden: ‘’We zullen in geen enkel geval een herziening van de verhoudingen accepteren. Er is geen plan voor een fusie, er is geen plan voor een verplaatsing, er is geen plan voor een overdracht van activiteiten. Als staat willen wij invloed kunnen uitoefenen op de strategische beslissingen van de onderneming.”