Geen bijtellingskorting voor plug-in hybrides na 2016

Autobrief 2 is door de Tweede Kamer gisteren aangenomen, maar via amendementen zijn er nog een aantal wijzigingen aangebracht. Vooral met betrekking tot plug-in hybrides. Het halftarief van de MRB wordt verlengd, maar de maatregel wordt bekostigd door het schrappen van de korting op de bijtelling vanaf 2016.

Geen bijtellingskorting voor plug-in hybrides na 2016

Het eerder genoemde bijtellingstarief van 17% in 2017 en 19% in 2018 gaat dus niet door, meldt ook AMD Automotive Fiscalisten. Er geldt na 2016 voor nieuwe auto’s alleen nog een verlaging (tot 4%) voor volledig elektrische auto’s.

De verhoging van de MRB tot een driekwarttarief in de jaren 2019 en 2020 gaat dus niet door. Dat blijft op de het huidige halftarief. De Tweede Kamer wil daarmee vooral de koop van tweedehands plug-in hybrides stimuleren.

De BPM wordt volgens het wetsvoorstel afgebouwd met ongeveer 12% tot en met 2020. Dat zou zowel gelden voor de CO2-afhankelijke tarieven als voor de dieseltoeslag. Via een amendement regelt de Tweede Kamer nu dat de dieseltoeslag niet omlaag gaat. Dat geeft ruimte om de CO2-afhankelijke tarieven sterker te laten dalen (met ongeveer 14,7% tot en met 2020).

Vanaf 2019 wordt een MRB-verhoging doorgevoerd voor oude dieselauto’s zonder af-fabriek roetfilter. De extra opbrengsten daarvan waren nog niet ingeboekt. De Tweede Kamer wil dat deze worden gebruikt om het algemene MRB-tarief vanaf 2017 te verlagen. Daarvoor is een motie aangenomen. Ook is er een motie aangenomen waarin het Kabinet wordt opgeroepen om een opkoopregeling voor oude dieselbestelauto’s van ondernemers in het leven te roepen.

Het wetsvoorstel gaat nu voor behandeling naar de Eerste Kamer. De Eerste Kamer rondt de behandeling daarvan nog voor de zomer af.

Bron: Trends in Autoleasing

Geen bijtellingskorting voor plug-in hybrides na 2016 - Automobielmanagement.nl

Geen bijtellingskorting voor plug-in hybrides na 2016

Autobrief 2 is door de Tweede Kamer gisteren aangenomen, maar via amendementen zijn er nog een aantal wijzigingen aangebracht. Vooral met betrekking tot plug-in hybrides. Het halftarief van de MRB wordt verlengd, maar de maatregel wordt bekostigd door het schrappen van de korting op de bijtelling vanaf 2016.

Geen bijtellingskorting voor plug-in hybrides na 2016

Het eerder genoemde bijtellingstarief van 17% in 2017 en 19% in 2018 gaat dus niet door, meldt ook AMD Automotive Fiscalisten. Er geldt na 2016 voor nieuwe auto’s alleen nog een verlaging (tot 4%) voor volledig elektrische auto’s.

De verhoging van de MRB tot een driekwarttarief in de jaren 2019 en 2020 gaat dus niet door. Dat blijft op de het huidige halftarief. De Tweede Kamer wil daarmee vooral de koop van tweedehands plug-in hybrides stimuleren.

De BPM wordt volgens het wetsvoorstel afgebouwd met ongeveer 12% tot en met 2020. Dat zou zowel gelden voor de CO2-afhankelijke tarieven als voor de dieseltoeslag. Via een amendement regelt de Tweede Kamer nu dat de dieseltoeslag niet omlaag gaat. Dat geeft ruimte om de CO2-afhankelijke tarieven sterker te laten dalen (met ongeveer 14,7% tot en met 2020).

Vanaf 2019 wordt een MRB-verhoging doorgevoerd voor oude dieselauto’s zonder af-fabriek roetfilter. De extra opbrengsten daarvan waren nog niet ingeboekt. De Tweede Kamer wil dat deze worden gebruikt om het algemene MRB-tarief vanaf 2017 te verlagen. Daarvoor is een motie aangenomen. Ook is er een motie aangenomen waarin het Kabinet wordt opgeroepen om een opkoopregeling voor oude dieselbestelauto’s van ondernemers in het leven te roepen.

Het wetsvoorstel gaat nu voor behandeling naar de Eerste Kamer. De Eerste Kamer rondt de behandeling daarvan nog voor de zomer af.

Bron: Trends in Autoleasing