Functionarissen van de Europese Commissie zijn aan het controleren of autofabrikanten gebruikmaken van mogelijke mazen in de wet over de verbanning van technologie die inmiddels internationaal bekend staat als ‘defeat devices’, ofwel bedrogapparatuur.  Een versie van dit fenomeen stond centraal in het wereldwijde Volkswagen-schandaal en betrof elf miljoen auto’s.  De onthulling door de Amerikanen van dit bedrog heeft de Europese waakhonden nogal geblameerd omdat zij het bedrog niet ontdekt hebben terwijl de meeste betrokken auto’s juist in de EU rond rijden.  In reactie daarop heeft Brussel gezocht naar nieuwe mogelijkheden om het testen te kunnen  controleren terwijl nationale regelgevers onderzoekingen hebben geïnitieerd om erachter te komen of andere merken (dan VW) soortgelijke trucs uithalen als Volkswagen deed.  Britse en Duitse autoriteiten zeiden vorige week dat intensief controleren hen heeft overtuigd dat VW wel een geïsoleerd geval is maar zij ontdekten wel een ander punt dat autofabrikanten inclusief Mercedes-Benz, Opel en Volkswagen hadden gemonteerd. Het betreft op temperatuur reagerende software in sommige van hun auto’s.  De merken zeggen dat die essentieel  is om hun motoren te beschermen bij koud weer.

Redenering onderzoeken

"Wij onderzoeken heel nauwkeurig de conclusies in de rapporten om te kunnen begrijpen wat de redenering is geweest van de Duitse en Engelse autoriteiten om deze apparatuur goed te keuren", zegt Lucia Caudet, de woordvoerder van El?bieta Bie?kowska (EU-commissaris voor industrie) tegen Financial Times. "We bekijken de situatie en overwegen of het nodig is dat de EU actie onderneemt." Milieuactivisten zeggen dat de onthullingen aantonen dat de autofabrikanten het argument ‘veiligheid’ als excuus gebruiken om het uitlaatgasregelsysteem veel vaker dan nodig zou moeten zijn uit te schakelen – met als gevolg  dat men daarmee  het ‘groener’ maken van hun auto’s ontwijkt.

De Duitse minister van transport,  Alexander Dobrindt, zei vorige week dat er ‘twijfel’ is bij functionarissen die zijn belast met het onderzoeken van de gevolgen van het VW-schandaal,  of het temperatuurafhankelijke uitschakelen van de regelapparatuur die betrokken fabrikanten hebben toegepast wel volledig kan worden gerechtvaardigd door de noodzaak de motor te beschermen. De Duitse bevindingen leidden tot een vrijwillige recall van 630 duizend diesels.  Daarvan zijn er 194 duizend van het merk VW, 66 duizend van Audi en 32 duizend van Porsche. Voorts gaat het om 247 duizend auto’s van Mercedes-Benz en 90 duizend van Opel. Aan de autofabrikanten is nu opgedragen de temperatuur waarbij de schakelaar reageert te verlagen, zodat het uitschakelen van het emissieregelsysteem tot dat minimum wordt teruggebracht  dat ook werkelijk noodzakelijk is om de motor te beschermen, zegt Dobrindt.

Temperatuurbandbreedte

Terwijl de overheden van het VK en Duitsland beide zeggen dat de hier besproken praktijken niet in hetzelfde licht  moeten worden bezien als de sjoemelsoftware van Volkswagen, hebben de bevinden in Brussel wel voor bedenkingen gezorgd.  De scepsis daar wordt natuurlijk versterkt door het feit dat de autofabrikanten een geschiedenis hebben van intensief lobbyen om de temperatuurbandbreedte waarbinnen de tests worden gedaan, te beperken. Volgens woordvoerder Caudet is het te vroeg om nu conclusies te trekken "maar bij het bestuderen van de rapporten zal de commissie zeker overwegen of de wetgeving verder moet worden verbeterd." (bron: FT)