Maar Opel vergeet, vreemd genoeg, dat het daarbij vecht tegen een paar van de sterkste tegenstanders die je in Duitsland maar tegen kunt komen, stelt het – Amerikaanse – zakenblad Forbes. Die tegenstanders zijn Der Spiegel, één van de best bekende weekbladen in Europa dat vooral bekend staat om z’n doorwrochte onderzoeksjournalistiek, en het al even befaamde nieuwsprogramma van de semi-staatstelevisie ARD Monitor. Die twee hebben dan ook nog de deskundigen van milieugroep Deutsche Umwelt Hilfe aan hun kant.

Neumann’s woede-aanval heeft er alleen maar toe geleid dat de journalisten en milieu-onderzoekers zich nog meer in hun prooi hebben vastgebeten. Monitor houdt vast aan haar rapport terwijl Der Spiegel Opel beschuldigt van oude pr-technieken: "Het ontkent beschuldigingen en lanceert in plaats daarvan een tegenaanval." Volgens Der Spiegel was de helft van de aanwezigen op een persconferentie van Deutsche Umwelt Hilfe helemaal geen journalist maar advocaat of werknemer van een autofabrikant die en-passant even snel een foto maakten van de deelnemerslijst. DUH zelf heeft inmiddels de aanval verder verhevigd met de verklaring ‘dat Opels door sjoemelsoftware 90 procent van de tijd de lucht vervuilen’.