Bovendien stelt hij tot 2020 80 miljoen euro beschikbaar voor verder onderzoek naar zelfrijdende auto’s. Dat moet onder meer gebeuren op digitale testterreinen waar dan wordt bekeken hoe de verkeersinfrastructuur aangepast moet worden om autonoom rijden verder mogelijk te maken.
De komende regels voor auto’s die ‘voor een bepaalde tijd en in bepaalde situaties door de inzet van techniek sturen en versnellen’, hebben onder meer betrekking op aansprakelijkheid in geval van ongelukken. Die lijkt straks in veel gevallen bij de bestuurder te liggen, meldt zakenkrant Handelsblatt die inzage heeft gehad in de voorstellen van Dobrindt. Verder werkt de bewindsman ook aan aanpassing van de verkeerswetgeving.

De Duitse autobouwers dringen er al tijden op aan autonoom rijden meer mogelijkheden te geven zodat ze de concurrentie kunnen aangaan met Amerikaanse concurrenten als Tesla en tech-bedrijven als Apple en Google. Bondskanselier Merkel zegt nu zelf ‘een revolutie te voorzien die vergelijkbaar is met de overgang van paard en wagen naar de auto’. Haar minister Dorbrindt voegt daar aan toe: "Automatische rijsystemen gaan stap voor stap verder. De automatische remassistent of de digitale techniek zijn vandaag de dag al realiteit. Over vijf jaar hebben we seriematige hoogautomatische systemen die onze auto’s digitaal over de Autobahn leiden. Mijn doel is dat Duitsland marktleider bij geautomatiseerde en aan het net verboden voertuigen wordt".