Staatssecretaris Wiebes van Financiën hekelt subsidies stekkerauto’s

Staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes laat zich kritisch uit over de belastingvoordelen die de afgelopen jaren door zijn voorgangers zijn toegekend aan ‘auto’s met een stekker’. ‘We hadden er nooit aan moeten beginnen’, zo laat hij weten.

Staatssecretaris Wiebes van Financiën hekelt subsidies stekkerauto’s

In een exclusief interview met AutoWeek concludeert hij: "We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen". De realiteit is dat voor elke zuinige auto die hier verkocht wordt, autofabrikanten elders in Europa een niet-zuinige auto kunnen verkopen. In Autobrief 2 heeft Wiebes een einde gemaakt aan nagenoeg alle voordelen van plugin-hybrides.

Om relatief zuinige, alternatieve aandrijflijnen te stimuleren geeft de overheid de afgelopen jaren fiscale voordelen aan berijders van met name hybride auto’s. Door kortingen op de BPM is de aanschafprijs lager en zakelijke rijders komen in aanmerking voor een lager bijtellingstarief. In de praktijk is gebleken dat met name die zakelijke rijders veel minder zuinig rijden dan waar voor de kortingen vanuit werd gegaan.

"Gemiddeld wordt er maar voor een kwart elektrisch gereden met plugin hybrides," stelt Wiebes.

Ook volledig elektrische auto’s worden volgens de staatssecretaris overgesubsidieerd. De aankoopsubsidie voor particulieren, die de Tweede Kamer graag zou zien, doet Wiebes af als een absurd idee.

Het volledige interview met staatssecretaris Wiebes is terug te lezen in AutoWeek 32, die vanaf morgen verkrijgbaar is.

Reacties

waarom weten wij dit auto-mensen al jaren en wordt de politiek nu pas wakker. Weggegooid geld wederom.

Geplaatst door: marc op

Hij heeft volkomen gelijk.
6.000.000.000 euro in rook opgegaan!
Willem

Geplaatst door: Willem op

Vroeger had je nog vakministers met verstand van zaken. Die zijn er niet meer, met alle kwalijke gevolgen van dien.

Geplaatst door: Wim op

Iedereen wist dit al, dus kwestie van onbehoorlijk bestuur, laten we dat geld nu maar eens terugvorderen op de varantwoordelijke bestuurders

Geplaatst door: TheBigE op

Slappe reacties. De gemiddelde Volvo dealer heeft het laatste kwartaal zijn vakken gevuld a €10.000 per XC90.
Om nog maar te zwijgen van de VW GTE’s en de Toyata plugin hybride lijn.
Het is voor velen een welkome steun in de rug geweest. Wat wel merkwaardig is dat heel Europa reeds weer aantallen nieuwe auto’s verkoopt op niveau van voor de crisis, behalve NL. Dus ook fabrikanten en importeurs hebben hun zakken riant gevuld door de hoge prijs te rekenen zonder al te veel BPM component. Zij weten dat er nog maar weinig rendement in ons landje te behalen valt.
Dus geen klagen hier svp

Geplaatst door: koos op

Mede door deze competitie vervalsing heb ik mijn autobedrijf eind 2012 moeten sluiten. Bedankt Balken(ellende)

Geplaatst door: HSK op

@ Koos.
Slappe reacties? Hoezo, wordt wakker Koos anders bent U straks werkeloos.
Wiebes krijgt het door en ik had het al door toen het nog moest beginnen, vandaar dat ik zeg: STOP MET SUBSIDIES GEVEN AAN DE MENSEN DIE HET DIK KUNNEN BETALEN of tenminste doen alsof, ik heb géén respect voor al die Hybride rijders die het milieu zogenaamd een “warm” hart toe dragen, het zijn alleen maar “zakkevullers”

Geplaatst door: a.p. op

Goed zo Wiebes, eindelijk iemand zegt hoe het is en nou doorpakken.

Geplaatst door: Marcel Zonder op
Staatssecretaris Wiebes van Financiën hekelt subsidies stekkerauto’s - Automobielmanagement.nl

Staatssecretaris Wiebes van Financiën hekelt subsidies stekkerauto’s

Staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes laat zich kritisch uit over de belastingvoordelen die de afgelopen jaren door zijn voorgangers zijn toegekend aan ‘auto’s met een stekker’. ‘We hadden er nooit aan moeten beginnen’, zo laat hij weten.

Staatssecretaris Wiebes van Financiën hekelt subsidies stekkerauto’s

In een exclusief interview met AutoWeek concludeert hij: "We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen". De realiteit is dat voor elke zuinige auto die hier verkocht wordt, autofabrikanten elders in Europa een niet-zuinige auto kunnen verkopen. In Autobrief 2 heeft Wiebes een einde gemaakt aan nagenoeg alle voordelen van plugin-hybrides.

Om relatief zuinige, alternatieve aandrijflijnen te stimuleren geeft de overheid de afgelopen jaren fiscale voordelen aan berijders van met name hybride auto’s. Door kortingen op de BPM is de aanschafprijs lager en zakelijke rijders komen in aanmerking voor een lager bijtellingstarief. In de praktijk is gebleken dat met name die zakelijke rijders veel minder zuinig rijden dan waar voor de kortingen vanuit werd gegaan.

"Gemiddeld wordt er maar voor een kwart elektrisch gereden met plugin hybrides," stelt Wiebes.

Ook volledig elektrische auto’s worden volgens de staatssecretaris overgesubsidieerd. De aankoopsubsidie voor particulieren, die de Tweede Kamer graag zou zien, doet Wiebes af als een absurd idee.

Het volledige interview met staatssecretaris Wiebes is terug te lezen in AutoWeek 32, die vanaf morgen verkrijgbaar is.

Reacties

waarom weten wij dit auto-mensen al jaren en wordt de politiek nu pas wakker. Weggegooid geld wederom.

Geplaatst door: marc op

Hij heeft volkomen gelijk.
6.000.000.000 euro in rook opgegaan!
Willem

Geplaatst door: Willem op

Vroeger had je nog vakministers met verstand van zaken. Die zijn er niet meer, met alle kwalijke gevolgen van dien.

Geplaatst door: Wim op

Iedereen wist dit al, dus kwestie van onbehoorlijk bestuur, laten we dat geld nu maar eens terugvorderen op de varantwoordelijke bestuurders

Geplaatst door: TheBigE op

Slappe reacties. De gemiddelde Volvo dealer heeft het laatste kwartaal zijn vakken gevuld a €10.000 per XC90.
Om nog maar te zwijgen van de VW GTE’s en de Toyata plugin hybride lijn.
Het is voor velen een welkome steun in de rug geweest. Wat wel merkwaardig is dat heel Europa reeds weer aantallen nieuwe auto’s verkoopt op niveau van voor de crisis, behalve NL. Dus ook fabrikanten en importeurs hebben hun zakken riant gevuld door de hoge prijs te rekenen zonder al te veel BPM component. Zij weten dat er nog maar weinig rendement in ons landje te behalen valt.
Dus geen klagen hier svp

Geplaatst door: koos op

Mede door deze competitie vervalsing heb ik mijn autobedrijf eind 2012 moeten sluiten. Bedankt Balken(ellende)

Geplaatst door: HSK op

@ Koos.
Slappe reacties? Hoezo, wordt wakker Koos anders bent U straks werkeloos.
Wiebes krijgt het door en ik had het al door toen het nog moest beginnen, vandaar dat ik zeg: STOP MET SUBSIDIES GEVEN AAN DE MENSEN DIE HET DIK KUNNEN BETALEN of tenminste doen alsof, ik heb géén respect voor al die Hybride rijders die het milieu zogenaamd een “warm” hart toe dragen, het zijn alleen maar “zakkevullers”

Geplaatst door: a.p. op

Goed zo Wiebes, eindelijk iemand zegt hoe het is en nou doorpakken.

Geplaatst door: Marcel Zonder op