In een exclusief interview met AutoWeek concludeert hij: "We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen". De realiteit is dat voor elke zuinige auto die hier verkocht wordt, autofabrikanten elders in Europa een niet-zuinige auto kunnen verkopen. In Autobrief 2 heeft Wiebes een einde gemaakt aan nagenoeg alle voordelen van plugin-hybrides.

Om relatief zuinige, alternatieve aandrijflijnen te stimuleren geeft de overheid de afgelopen jaren fiscale voordelen aan berijders van met name hybride auto’s. Door kortingen op de BPM is de aanschafprijs lager en zakelijke rijders komen in aanmerking voor een lager bijtellingstarief. In de praktijk is gebleken dat met name die zakelijke rijders veel minder zuinig rijden dan waar voor de kortingen vanuit werd gegaan.

"Gemiddeld wordt er maar voor een kwart elektrisch gereden met plugin hybrides," stelt Wiebes.

Ook volledig elektrische auto’s worden volgens de staatssecretaris overgesubsidieerd. De aankoopsubsidie voor particulieren, die de Tweede Kamer graag zou zien, doet Wiebes af als een absurd idee.

Het volledige interview met staatssecretaris Wiebes is terug te lezen in AutoWeek 32, die vanaf morgen verkrijgbaar is.