Dat FCA heeft gesjoemeld op vrijwel dezelfde manier als Volkswagen wordt beweerd door de Duitse verkeersdienst KBA maar tot nu toe ontkend door FCA zelf en door de Italianen. Dat is van belang omdat Italië in dit geval het land is dat de toelatingscertificaten voor Fiat verstrekt.

De EU heeft nu genoeg van dat voortdurende gekibbel en wil, mede op verzoek van Duitsland, snel duidelijkheid. "De deadline voor Fiat loopt eind februari af. Hebben we dan geen tevredenstellende antwoorden op de beschuldigingen uit Duitsland, dat zullen we waarschijnlijk een procedure wegens inbreuk op het Europees verdrag instellen. Hoe langer de Italiaanse autoriteiten niets van zich laten horen, hoe wantrouwender ik wordt," aldus Bienkowska, die er om bekend staat dat ze sjoemelende autofabrikanten hard wil aanpakken.

Amerikaanse milieudienst 

Overigens is FCA inmiddels ook in het vizier gekomen van de Amerikaanse milieudienst EPA die het autobedrijf er van heeft beschuldigd de gegevens over de uitstoot van stikstofoxide vervalst te hebben.