"Auto’s bouwen is een hoogst ingewikkelde industrie. Eén onderdeeltje kan bestaan uit 30 componenten en meer dan 100 processtappen ondergaan voordat het klaar is. Het kan door 15 landen gaan en meerdere keren de grenzen passeren op de materiaalreis. Een auto bestaat op haar beurt uit 30.000 onderdelen," legt Acea uit.

De Europese auto-industrie telt zo’n 300 productie- en assemblagebedrijven. Autobouwers maken bijvoorbeeld vaak motoren of versnellingsbakken in het éne land en assembleren de uiteindelijke auto in een ander land. "De Europese Eenheidsmarkt biedt een hoog niveau aan economische en regulerende integratie."
Wat Groot-Brittannië zelf betreft worden meer dan de helft van de daar gebouwde personenauto’s en 90 procent van de bestelwagens uitgevoerd naar de andere EU-landen.

Andersom komen zeven van de tien op de Britse markt verkochte auto’s van elders uit de EU. "De auto-industrieën van de EU en Groot-Brittannië zijn sterk geïntegreerd. Als daar iets in zou veranderen, dan heeft dat zonder twijfel negatieve gevolgen voor autofabrikanten die in de EU en in Groot-Brittannië actief zijn," zegt secretaris-generaal Erik Jonnaert van Acea.