‘Uitstoot CO2 door auto’s moet drastisch terug’

In 2030 moeten nieuwe auto’s 40 procent minder kooldioxide uitstoten dan wagens die momenteel op de weg komen. Dat eist een meerderheid van het Europees Parlement. Die eis is weer strenger dan de 30 procent reductie die de Europese Commissie tot nu toe als doel heeft gesteld.

demesmaeker

Het parlement wil ook dat tegen die tijd vier op de tien personenauto’s elektrisch of op andere manier emissievrij moet zijn.

"In plaats van te investeren in sjoemelsoftware, moeten de producenten zich voluit inzetten voor een vergroening van het wagenpark. Dat is essentieel voor een betere luchtkwaliteit. Onze burgers hebben recht op schone lucht," zegt het Belgische parlementslid en zelfbenoemd ‘volksnationalist en Europeaan’ Mark Demesmaeker. Of de wensen van het parlement het uiteindelijk ook halen is onzeker. In de Brusselse verhoudingen volgt nu een overleg met de Commissie en de Raad van Ministers. Verwacht wordt dat met name autoland Duitsland daar zo lang mogelijk dwars zal blijven liggen.

De Europese autofederatie Acea reageerde direct al negatief: "We maken ons zorgen over de extreem agressieve CO2-reductiedoelen", aldus secretaris-generaal Erik Jonnaert. "Dit dreigt een negatief effect te hebben op de werkgelegenheid in de hele waardeketen. Het zou de sector in recordtijd tot een dramatische transformatie dwingen." Jonnaert wijst er ook op dat er voorlopig nog te weinig infrastructuur is voor het opladen van elektrische wagens.

‘Uitstoot CO2 door auto’s moet drastisch terug’ - Automobielmanagement.nl

‘Uitstoot CO2 door auto’s moet drastisch terug’

In 2030 moeten nieuwe auto’s 40 procent minder kooldioxide uitstoten dan wagens die momenteel op de weg komen. Dat eist een meerderheid van het Europees Parlement. Die eis is weer strenger dan de 30 procent reductie die de Europese Commissie tot nu toe als doel heeft gesteld.

demesmaeker

Het parlement wil ook dat tegen die tijd vier op de tien personenauto’s elektrisch of op andere manier emissievrij moet zijn.

"In plaats van te investeren in sjoemelsoftware, moeten de producenten zich voluit inzetten voor een vergroening van het wagenpark. Dat is essentieel voor een betere luchtkwaliteit. Onze burgers hebben recht op schone lucht," zegt het Belgische parlementslid en zelfbenoemd ‘volksnationalist en Europeaan’ Mark Demesmaeker. Of de wensen van het parlement het uiteindelijk ook halen is onzeker. In de Brusselse verhoudingen volgt nu een overleg met de Commissie en de Raad van Ministers. Verwacht wordt dat met name autoland Duitsland daar zo lang mogelijk dwars zal blijven liggen.

De Europese autofederatie Acea reageerde direct al negatief: "We maken ons zorgen over de extreem agressieve CO2-reductiedoelen", aldus secretaris-generaal Erik Jonnaert. "Dit dreigt een negatief effect te hebben op de werkgelegenheid in de hele waardeketen. Het zou de sector in recordtijd tot een dramatische transformatie dwingen." Jonnaert wijst er ook op dat er voorlopig nog te weinig infrastructuur is voor het opladen van elektrische wagens.