Staatssecretaris De Jager heeft daarom zelf al in de Tweede Kamer moeten beloven dat hij de gevolgen nog laat uitrekenen. Nu blijkt dat de vijf best verkochte dieselauto’s van dit moment 581 tot zelfs 1025 euro duurder worden, zo meldt het Algemeen Dagblad.
Daarbij gaat het om superzuinige en schone diesels zoals de Ford Focus Econetic, de Volkswagens Golf en Passat Bluemotion en de Opel Astra Ecoflex, die allemaal het gunstigste energielabel A dragen. Met hun extreem lage CO2-uitstoot (rond de 120 g/km) dragen zij bij aan de bestrijding van het broeikaseffect. Merkwaardig genoeg worden sommige benzineslurpers met het slechtste energielabel G juist veel goedkoper door de belastingplannen. Een Porsche 911 GT2, met een CO2-uitstoot van 298 g/km, wordt volgend jaar bijna twaalfduizend euro goedkoper. Hetzelfde geldt voor de Ferrari California, die met zijn achtcilinder motor een CO2-uitstoot heeft van 299 g/km.
Het belastingplan beloofde dat zuinige benzine-auto’s goedkoper zouden worden maar ook daarvan komt in de praktijk weinig terecht, zo blijkt. De prijs van een Fiat Panda 1.2 Active (energielabel B en CO2- uitstoot 133 g/km) stijgt zelfs met 677 euro. Dat is een fikse prijsverhoging voor een auto met een catalogusprijs van amper 8,5 duizend euro. Maar volgens het ministerie zijn de voorbeelden erg selectief. "Er zijn ook tientallen voorbeelden te geven van auto’s die wel goedkoper worden of juist duurder omdat ze meer verbruiken”, verklaart de woordvoerder.
De Nederlandse autoimporteurs zijn niet overtuigd van de kabinetsplannen. "Bijna alle diesels worden duurder en dat is natuurlijk heel raar als je juist de uitstoot van CO2 wilt reduceren. Ook zuinige benzine-auto’s gaan in prijs omhoog. Deze maatregelen betekenen de zoveelste lastenverzwaring voor de automobilist,” zegt Harald Bresser van de RAI Vereniging. In de Nederlandse autobranche, die toch al wordt geplaagd door ingestorte autoverkopen als gevolg van de economische crisis, wordt gemopperd dat het kabinet bij de afbouw van de bpm blijkbaar tot het laatst toe de auto als melkkoe wil blijven misbruiken: "Uit angst om ook maar één euro in de schatkist te missen.” Bresser: "De RAI Vereniging is in elk geval zeer verbaasd over deze gevolgen. We hebben staatssecretaris De Jager al eerder laten weten dat je niet moet morrelen aan een belasting die je afbouwt maar hij is niet gevoelig voor onze kritiek.” (bron: AD.nl)