De auto die als eerste twintigduizend stemmen krijgt, wordt eenmalig geherintroduceerd als Volkswagen ‘Fanwagen’ met een aantal opvallende Facebook-features. Bovendien: één van de fans kan deze gerestaureerde Fanwagen winnen.

Volkswagen  zegt dat uit onderzoek blijkt dat twee Volkswagen-klassiekers de meeste liefhebbers hebben: de Kever en de Transporter 1. Beide auto’s hadden in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw miljoenen fans over de hele wereld en kunnen anno 2011 nog steeds rekenen op veel bewonderaars. Het waren toen auto’s waarmee je samen met je vrienden en familie op pad ging om de wereld te ontdekken en ervaringen op te doen. Deze klassiekers hebben nog steeds diezelfde sociale status. Je kunt oprecht zeggen dat deze auto’s van de fans zijn geworden. Daarom heeft Volkswagen ook besloten de meest sociale Volkswagen eenmalig te herintroduceren in een nog socialere uitvoering.

Om te bepalen welke van de twee auto’s de Volkswagen-favoriet aller tijden is, kunnen fans nu hun stem uitbrengen. De auto die als eerste twintigduizend  ‘likes’ heeft, wordt ook daadwerkelijk gerestaureerd tot een speciale social edition. De fans kunnen het gehele bouwproces online volgen. Als de Volkswagen eenmaal is gebouwd, kan één fan die auto echt winnen. Op het moment dat de eerste auto twintigduizend likes heeft, gaat er op de Facebook-pagina namelijk een grote klok teruglopen. Staat die op 00.00.00.00 dan wordt er op de pagina een link gepost. De fan die als eerste op de link klikt en daarna op de button ‘claim de Kever’ of ‘claim de T1′, wint de auto.

De gekozen Volkswagen wordt de meest sociale auto die Volkswagen ooit heeft gebouwd. Niet alleen bepalen de fans welke auto gebouwd wordt, de Fanwagen krijgt features mee die bekend zijn van social media en die speciaal zijn aangepast voor de Fanwagen. De Fanwagen wordt dus een klassieker met opvallende sociale eigenschappen. Zo is er een ‘Feed-O-Matic’ aan boord, waarmee de laatste tien updates van je Facebook nieuwsoverzicht uit het dashboard rollen. Ook kun je jouw relatiestatus – ‘vrijgezel’, ‘geen idee’, ‘het is ingewikkeld’ of ‘in een relatie’ – zichtbaar maken op de kentekenplaat, altijd handig in een file. Ook heeft deze auto een eigen prikbord. Met een ingebouwde Polaroid camera kunnen foto’s van vrienden worden gemaakt die op de ‘fotogalerij’ geprikt kunnen worden. Schakelen doe je met een pook in de vorm van een ‘Vind-ik-leuk’ duim. Alle namen van fans – mensen die de auto op Facebook-pagina geliked hebben – zijn terug te vinden in het interieur. Privacy settings kunnen eenvoudig aangepast worden met de privacy-gordijntjes.