Bijzonder aan deze recordpoging is dat de aandrijflijn van de e-tron precies hetzelfde is als die in de later dit jaar te verwachten productie-uitvoering. Het enige verschil is dat de begrenzer verwijderd werd zodat de record-auto een topsnelheid van 250 km/h kon bereiken in plaats van 200 km/h.

De aandrijflijn van de e-tron bestaat uit twee elektromotoren die gezamenlijk een vermogen leveren van 280 kW (dat is 381 pk) en een koppel van 820 Nm. Daarmee kan de auto binnen 4,6 seconden een snelheid van 100 km/h bereiken, ondanks het relatief hoge totaalgewicht van 1780 kg.

De snelste tijd ooit gereden op de Nürburgring met een elektrisch aangedreven voertuig dateert van augustus 2011. Toen reed autofabrikant Toyota met de TMG EV P001 een tijd van 7 minuten en 47,79 seconden. Echter, dat is een pure racewagen. De snelste ronde ooit voor straatauto’s werd in 2009 neergezet met een Radical SR8LM in een tijd van 6 minuut 48.