Opel wil af van ‘de rode olifant’, zegt ceo Neumann

Het is op dit moment moeilijk in Duitsland rond te lopen zonder geconfronteerd te worden met Opel-billboards die voorbijgangers vragen na te denken over algemene vooroordelen zoals ‘achttien procent van de Duitsers houdt niet van olijven (terwijl zestig procent van hen ze nooit hebben geproefd)’.

Dat meldt Financial Times. Het is een campagne van Opel die de perceptie dat het publiek van het merk heeft, wil veranderen. GM verloor met zijn Europese dochter sinds 1999 zo’n twintig miljard dollar in Europa. Men was zelfs van plan Opel-Vauxhall te verkopen. Topman Neumann drukt zich plastisch uit: "Er staat eigenlijk een rode olifant naast een auto die niemand opmerkt en die auto communiceert ´je kunt mij niet kopen omdat ik een Opel ben’. Met dat probleem gaan we nu aan de slag." Volgens hem is het merk voor Opel momenteel eerder een hindernis dan een voordeel.

Karl-Thomas Neumann komt van Volkswagen en werd vorig jaar ceo van Opel. Hij wil het bedrijf weer winstgevend hebben in 2016. Nadat moeder GM in 2009 de plannen voor de verkoop van de Duitse dochter te elfder ure afblies, zijn de banden tussen Rüsselsheim en Detroit weer aangehaald. Neumann vliegt elke maand naar de VS, tegenwoordig naar zijn baas Mary Barra, die met grote belangstelling over Neumann’s schouder meekijkt. Neumann en Barra zijn allebei elektrotechnisch ingenieur en zij zeggen heel goed samen overweg te kunnen. "We spreken dezelfde taal." Een succesvolle turnaround van Opel is natuurlijk ook erg in het belang van Barra zelf.
"Opel heeft twee grote problemen: er is geen toegang tot fabricage in lagelonenlanden en we hebben geen aandeel op de groeimarkten. Vroeger had je een van de twee nodig om te overleven maar tegenwoordig allebei", zegt Neumann. Opel gaat een fabriek sluiten in Bochum maar meer sluitingen zijn niet gepland. Maar Opel kan niet worden gered door kostenbesparingen en herstuctureringern alleen. Men moet groei realiseren en daarvoor is de marketingcampagne opgetuigd. Het merk Opel moet in Europa een flinke push krijgen. Men gebruikt bijvoorbeeld het Duitse model Claudia Schiffer in advertenties om het Duitse karakter te benadrukken. Stuart Pearson, hoofdanalist automotive bij Exane BNP Paribas zegt erover in Financial Times: "Het is onduidelijk waar het merk Opel voor staat. Peugeot heeft hetzelfde probleem. De productkwaliteit is wel concurrerend maar hebben de klanten een reden om te kijken naar Opel als merk?

GM helpt Opel in Europa met investeringen in de ontwikkeling van nieuwe producten enerzijds en met het terugtrekken van Chevrolet anderzijds. 

Zie ook Opel wil nummer 2 zijn in 2022

Reacties

Daar denken ze erg lichtzinnig over en met alleen Claudia Schiffer gaat ze dat niet lukken. Als de grote baas van Opel bij VW vandaan komt zou hij toch moeten weten hoe VW zijn imago heeft weten te gebruiken voor zustermerken als Audi voor de topklasse, en Seat en Skoda voor de klasse onder VW. Eigenlijk een kopie van hoe GM het tot in de jaen 70 had geregeld (Cadilac voor de top, Buick Oldsmobile voor de middenklasse en Pontiac en Chevrolet voor de instappers. GM doet nu het tegenovergestelde. GM zou moeten weten dat allen gokken op het merk Opel uiteindelijk zal leiden tot de ondergang. beter was het opgebouwde imaga van Chevrolet in Eurpa 9goedkope instap auto’s) te benutten Opel voor de middenlasse en daar een gedegen top merk naast te zetten.

Geplaatst door: The Big E op

Zolang een Astratje tourer automaat €30.000,- kost, meer dan 1400Kg weeg, in de 25% met D label valt en alleen op papier 1:14 heeft blijft het een kansloze missie. Jammer want wat is het een mooie wagen.

Geplaatst door: JHS op

Deze Stuart Pearson van BNP Paribas heeft naar mijn idee volkomen gelijk, tenminste wat Opel betreft. Nooit eerder heeft Opel een dergelijk aantrekkelijke showroom aan modellen gehad maar toch wil het niet lukken. Het probleem ligt onderdaad in de branding; wat zegt een nieuwe opel over zijn eigenaar? Helemaal niets! Je bent niet hip, niet jong, niet sportief, niet artistiek, niet kostenbewust, niet milieuvriendelijk… Bij Peugeot geniet je als eigenaar nog min of meer de uitstraling van een francofiel te zijn, middelbaar- of hoger opgeleid en beschaafd. Ik vind dat het probleem voor Peugeot niet zo aanwezig is eerlijk gezegd. Vanwege de erfenis uit het verleden, toen Opel de no-nonsense Toyota was van de Nederlandse markt, is het een schier onmogelijke opgave om van Opel een premium-merk te maken.Ze benadrukken nu in de advertentie-campagnes de Duitse kwaliteit maar dat winnen ze never-de-nooit-niet van VW, Mercedes en BMW. Ze zullen bij Opel ergens in moeten gaan uitblinken, op éen onderdeel het beste moeten worden en daar de marketing op focussen. De allround beste(VW Golf), de betrouwbaarste(Toyota), de goedkoopste(Dacia), de langste garantie(Kia), de veiligste(Volvo) en ga zo maar door. Wat Opel nodig heeft is een idee.

Geplaatst door: bavo Galama op
Opel wil af van ‘de rode olifant’, zegt ceo Neumann - Automobielmanagement.nl

Opel wil af van ‘de rode olifant’, zegt ceo Neumann

Het is op dit moment moeilijk in Duitsland rond te lopen zonder geconfronteerd te worden met Opel-billboards die voorbijgangers vragen na te denken over algemene vooroordelen zoals ‘achttien procent van de Duitsers houdt niet van olijven (terwijl zestig procent van hen ze nooit hebben geproefd)’.

Dat meldt Financial Times. Het is een campagne van Opel die de perceptie dat het publiek van het merk heeft, wil veranderen. GM verloor met zijn Europese dochter sinds 1999 zo’n twintig miljard dollar in Europa. Men was zelfs van plan Opel-Vauxhall te verkopen. Topman Neumann drukt zich plastisch uit: "Er staat eigenlijk een rode olifant naast een auto die niemand opmerkt en die auto communiceert ´je kunt mij niet kopen omdat ik een Opel ben’. Met dat probleem gaan we nu aan de slag." Volgens hem is het merk voor Opel momenteel eerder een hindernis dan een voordeel.

Karl-Thomas Neumann komt van Volkswagen en werd vorig jaar ceo van Opel. Hij wil het bedrijf weer winstgevend hebben in 2016. Nadat moeder GM in 2009 de plannen voor de verkoop van de Duitse dochter te elfder ure afblies, zijn de banden tussen Rüsselsheim en Detroit weer aangehaald. Neumann vliegt elke maand naar de VS, tegenwoordig naar zijn baas Mary Barra, die met grote belangstelling over Neumann’s schouder meekijkt. Neumann en Barra zijn allebei elektrotechnisch ingenieur en zij zeggen heel goed samen overweg te kunnen. "We spreken dezelfde taal." Een succesvolle turnaround van Opel is natuurlijk ook erg in het belang van Barra zelf.
"Opel heeft twee grote problemen: er is geen toegang tot fabricage in lagelonenlanden en we hebben geen aandeel op de groeimarkten. Vroeger had je een van de twee nodig om te overleven maar tegenwoordig allebei", zegt Neumann. Opel gaat een fabriek sluiten in Bochum maar meer sluitingen zijn niet gepland. Maar Opel kan niet worden gered door kostenbesparingen en herstuctureringern alleen. Men moet groei realiseren en daarvoor is de marketingcampagne opgetuigd. Het merk Opel moet in Europa een flinke push krijgen. Men gebruikt bijvoorbeeld het Duitse model Claudia Schiffer in advertenties om het Duitse karakter te benadrukken. Stuart Pearson, hoofdanalist automotive bij Exane BNP Paribas zegt erover in Financial Times: "Het is onduidelijk waar het merk Opel voor staat. Peugeot heeft hetzelfde probleem. De productkwaliteit is wel concurrerend maar hebben de klanten een reden om te kijken naar Opel als merk?

GM helpt Opel in Europa met investeringen in de ontwikkeling van nieuwe producten enerzijds en met het terugtrekken van Chevrolet anderzijds. 

Zie ook Opel wil nummer 2 zijn in 2022

Reacties

Daar denken ze erg lichtzinnig over en met alleen Claudia Schiffer gaat ze dat niet lukken. Als de grote baas van Opel bij VW vandaan komt zou hij toch moeten weten hoe VW zijn imago heeft weten te gebruiken voor zustermerken als Audi voor de topklasse, en Seat en Skoda voor de klasse onder VW. Eigenlijk een kopie van hoe GM het tot in de jaen 70 had geregeld (Cadilac voor de top, Buick Oldsmobile voor de middenklasse en Pontiac en Chevrolet voor de instappers. GM doet nu het tegenovergestelde. GM zou moeten weten dat allen gokken op het merk Opel uiteindelijk zal leiden tot de ondergang. beter was het opgebouwde imaga van Chevrolet in Eurpa 9goedkope instap auto’s) te benutten Opel voor de middenlasse en daar een gedegen top merk naast te zetten.

Geplaatst door: The Big E op

Zolang een Astratje tourer automaat €30.000,- kost, meer dan 1400Kg weeg, in de 25% met D label valt en alleen op papier 1:14 heeft blijft het een kansloze missie. Jammer want wat is het een mooie wagen.

Geplaatst door: JHS op

Deze Stuart Pearson van BNP Paribas heeft naar mijn idee volkomen gelijk, tenminste wat Opel betreft. Nooit eerder heeft Opel een dergelijk aantrekkelijke showroom aan modellen gehad maar toch wil het niet lukken. Het probleem ligt onderdaad in de branding; wat zegt een nieuwe opel over zijn eigenaar? Helemaal niets! Je bent niet hip, niet jong, niet sportief, niet artistiek, niet kostenbewust, niet milieuvriendelijk… Bij Peugeot geniet je als eigenaar nog min of meer de uitstraling van een francofiel te zijn, middelbaar- of hoger opgeleid en beschaafd. Ik vind dat het probleem voor Peugeot niet zo aanwezig is eerlijk gezegd. Vanwege de erfenis uit het verleden, toen Opel de no-nonsense Toyota was van de Nederlandse markt, is het een schier onmogelijke opgave om van Opel een premium-merk te maken.Ze benadrukken nu in de advertentie-campagnes de Duitse kwaliteit maar dat winnen ze never-de-nooit-niet van VW, Mercedes en BMW. Ze zullen bij Opel ergens in moeten gaan uitblinken, op éen onderdeel het beste moeten worden en daar de marketing op focussen. De allround beste(VW Golf), de betrouwbaarste(Toyota), de goedkoopste(Dacia), de langste garantie(Kia), de veiligste(Volvo) en ga zo maar door. Wat Opel nodig heeft is een idee.

Geplaatst door: bavo Galama op