Promotiecampagne Stiba voor branche en consument

De brancheorganisatie voor autodemontagebedrijven Stiba heeft een promotiecampagne voor gebruikte onderdelen uitgerold die is gericht op zowel de autobranche als de consument. Stiba wijst op de lagere prijs en het groene karakter van gebruikte onderdelen. Andere kwesties bij Stiba zijn de interne discussie om te komen tot een centrale onderdelendatabase, het aanpakken van de handel in gestolen onderdelen en de groene polis van verzekeraars.

 Autobezitters besparen niet alleen geld als ze kiezen voor gebruikte onderdelen want de keuze is ook goed voor het milieu. Dat is de boodschap die Stiba wil uitdragen met de nieuwe promotiecampagne. Onderdeel ervan is de nieuwe website groeneonderdelen.nl. De consument en zakelijke partijen worden via banners op diverse sites, waaronder Marktplaats, op de site gewezen. "Het doel is vooral om de automobilist bewust te maken op het gebied van hergebruik", aldus Stefan Cabri, algemeen secretaris van Stiba. "We willen vertellen dat wij een duurzame branche zijn. Bovendien willen we de consument erop wijzen dat hij garantie krijgt bij gecertificeerde Stiba-bedrijven."
Bedrijven die zijn aangesloten bij Stiba, geven minimaal een maand garantie op onderdelen. Bedrijven die voldoen aan de hoogste kwaliteitsnorm voor voertuigdemontagebedrijven (KZD***) verlenen minimaal drie maanden garantie. Cabri: "Het zijn onze minimumeisen. Er zijn genoeg bedrijven die de garantievoorwaarden ruimer invullen."

Garagebedrijf en schadehersteller

Op de homepage van groeneonderdelen.nl staat prominent een zoekfunctie waarmee de klant (consument of zakelijk) bij gecertificeerde Stiba-bedrijven op zoek kan naar het onderdeel dat hij nodig heeft. Daarmee promoot Stiba ook dat automobilisten zelf een onderdeel kopen en zich daarmee tot een garagebedrijf wenden. Dit is een thema dat in de autobranche tot discussies leidt. Cabri ziet geen probleem. "Het is prima als de klant zelf zijn gebruikte onderdelen meeneemt. Het komt er vooral op aan dat de ondernemer een klant in zijn bedrijf krijgt, die hij werkplaatsuren kan verkopen."  Maar de overgrote meerderheid van de onderdelen van Stiba-leden gaat overigens rechtstreeks naar garage- en autoschadebedrijven.

Centrale database

Voor de klant is het ideaal als hij vanuit een centrale, online database het juiste onderdeel van zijn keuze kan vinden. Een kentekenkoppeling verkleint de kans op verkeerde bestellingen. Veel gecertificeerde Stiba-bedrijven beschikken over een online database met een overzicht van hun voorraad. Een Stiba-breed platform ontbreekt (nog). "Op het gebied van automatisering hebben we nog wel een slag te maken", vindt Cabri. "De meeste garagebedrijven hebben enkele vaste leveranciers van gebruikte onderdelen, zij vinden wel wat ze zoeken. Bovendien is de voorraad van de meeste Stiba-leden online inzichtelijk. De discussie over een centrale database voor gecertificeerde Stiba-bedrijven is intern gevoerd. Ik ben ervan overtuigd dat we op dit gebied in de komende jaren stappen gaan zetten."

Groene polis

Nieuwe onderdelen moeten een alternatief worden voor gebruikte onderdelen, vindt Cabri. Dat geldt voor een groot deel van het wagenpark. "De doelgroep is heel breed. Bij het herstel van schade van een jonge auto kunnen prima gebruikte onderdelen van een jonge schadeauto worden toegepast." Dit is ook de gedachte achter groene autoverzekeringen. Door gebruikte onderdelen toe te passen, gaan de kosten van schadeherstel en de polis omlaag en wordt het milieu ontzien. Cabri constateert dat er ‘momenteel weinig met de groene polissen gebeurt.’  Ook dit is een actiepunt van Stiba. "Wij doen ons best het tij te keren. Ik ben ervan overtuigd dat verzekeraars en fleetowners ermee aan de slag gaan. De komende jaren komt er geheid iets op dit gebied." 

Gestolen onderdelen

De handel in gestolen onderdelen is volgens Cabri ‘een heel groot probleem’. Criminelen bieden niet alleen onderdelen aan die uit een auto zijn gestolen, zoals airbags of navigatiesystemen. Er worden ook complete, gestolen auto’s gestript en in onderdelen verkocht. Hetzelfde geldt voor auto’s die aan het einde van hun levensduur zijn en niet naar een gecertificeerd demontagebedrijf gaan, maar illegaal worden gedemonteerd. Cabri: "Deze handel speelt zich voor een groot deel af op Marktplaats. Voor ons is het moeilijk het aan te pakken. Er zijn wel initiatieven op dit gebied. Zo wordt er gewerkt aan een register van gestolen onderdelen. Dit betreft onderdelen met een registratienummer, zoals motorblokken en navigatieapparatuur. Op deze manier hopen we dat deze handel terugloopt en proberen we te voorkomen  dat onze leden zelf gestolen onderdelen inkopen." De handel in gestolen onderdelen is niet alleen een economisch delict, benadrukt  Cabri. "Denk ook het milieu. Als onze leden een auto demonteren, doen ze dat milieubewust en voeren ze al het afval netjes af."  

Groeiverwachting

Het aantal leden van Stiba is ‘redelijk stabiel’, aldus secretaris Stefan Cabri. "Dat geldt ook voor de afzet. Ook onze leden ontkomen niet helemaal aan de economische malaise. Over de hele linie gaat het wel redelijk goed, maar de leden moeten er harder aan trekken." Stiba verwacht dat de toepassing van gebruikte onderdelen de komende jaren zal toenemen. Cabri: "Wij geloven absoluut dat de markt groeit. Gebruikte onderdelen zijn goed voor de portemonnee van de klant en bovendien profiteren wij van de toenemende bewustwording van de consument. Daarbovenop ben ik ervan overtuigd dat verzekeraars en fleetowners met groene reparaties aan de slag gaan."

 

 

  

 

 

[foto]

Algemeen secretaris Stefan Cabri van Stiba: "Op het gebied van automatisering hebben we nog wel een slag te maken."

 

 

 

Promotiecampagne Stiba voor branche en consument - Automobielmanagement.nl

Promotiecampagne Stiba voor branche en consument

De brancheorganisatie voor autodemontagebedrijven Stiba heeft een promotiecampagne voor gebruikte onderdelen uitgerold die is gericht op zowel de autobranche als de consument. Stiba wijst op de lagere prijs en het groene karakter van gebruikte onderdelen. Andere kwesties bij Stiba zijn de interne discussie om te komen tot een centrale onderdelendatabase, het aanpakken van de handel in gestolen onderdelen en de groene polis van verzekeraars.

 Autobezitters besparen niet alleen geld als ze kiezen voor gebruikte onderdelen want de keuze is ook goed voor het milieu. Dat is de boodschap die Stiba wil uitdragen met de nieuwe promotiecampagne. Onderdeel ervan is de nieuwe website groeneonderdelen.nl. De consument en zakelijke partijen worden via banners op diverse sites, waaronder Marktplaats, op de site gewezen. "Het doel is vooral om de automobilist bewust te maken op het gebied van hergebruik", aldus Stefan Cabri, algemeen secretaris van Stiba. "We willen vertellen dat wij een duurzame branche zijn. Bovendien willen we de consument erop wijzen dat hij garantie krijgt bij gecertificeerde Stiba-bedrijven."
Bedrijven die zijn aangesloten bij Stiba, geven minimaal een maand garantie op onderdelen. Bedrijven die voldoen aan de hoogste kwaliteitsnorm voor voertuigdemontagebedrijven (KZD***) verlenen minimaal drie maanden garantie. Cabri: "Het zijn onze minimumeisen. Er zijn genoeg bedrijven die de garantievoorwaarden ruimer invullen."

Garagebedrijf en schadehersteller

Op de homepage van groeneonderdelen.nl staat prominent een zoekfunctie waarmee de klant (consument of zakelijk) bij gecertificeerde Stiba-bedrijven op zoek kan naar het onderdeel dat hij nodig heeft. Daarmee promoot Stiba ook dat automobilisten zelf een onderdeel kopen en zich daarmee tot een garagebedrijf wenden. Dit is een thema dat in de autobranche tot discussies leidt. Cabri ziet geen probleem. "Het is prima als de klant zelf zijn gebruikte onderdelen meeneemt. Het komt er vooral op aan dat de ondernemer een klant in zijn bedrijf krijgt, die hij werkplaatsuren kan verkopen."  Maar de overgrote meerderheid van de onderdelen van Stiba-leden gaat overigens rechtstreeks naar garage- en autoschadebedrijven.

Centrale database

Voor de klant is het ideaal als hij vanuit een centrale, online database het juiste onderdeel van zijn keuze kan vinden. Een kentekenkoppeling verkleint de kans op verkeerde bestellingen. Veel gecertificeerde Stiba-bedrijven beschikken over een online database met een overzicht van hun voorraad. Een Stiba-breed platform ontbreekt (nog). "Op het gebied van automatisering hebben we nog wel een slag te maken", vindt Cabri. "De meeste garagebedrijven hebben enkele vaste leveranciers van gebruikte onderdelen, zij vinden wel wat ze zoeken. Bovendien is de voorraad van de meeste Stiba-leden online inzichtelijk. De discussie over een centrale database voor gecertificeerde Stiba-bedrijven is intern gevoerd. Ik ben ervan overtuigd dat we op dit gebied in de komende jaren stappen gaan zetten."

Groene polis

Nieuwe onderdelen moeten een alternatief worden voor gebruikte onderdelen, vindt Cabri. Dat geldt voor een groot deel van het wagenpark. "De doelgroep is heel breed. Bij het herstel van schade van een jonge auto kunnen prima gebruikte onderdelen van een jonge schadeauto worden toegepast." Dit is ook de gedachte achter groene autoverzekeringen. Door gebruikte onderdelen toe te passen, gaan de kosten van schadeherstel en de polis omlaag en wordt het milieu ontzien. Cabri constateert dat er ‘momenteel weinig met de groene polissen gebeurt.’  Ook dit is een actiepunt van Stiba. "Wij doen ons best het tij te keren. Ik ben ervan overtuigd dat verzekeraars en fleetowners ermee aan de slag gaan. De komende jaren komt er geheid iets op dit gebied." 

Gestolen onderdelen

De handel in gestolen onderdelen is volgens Cabri ‘een heel groot probleem’. Criminelen bieden niet alleen onderdelen aan die uit een auto zijn gestolen, zoals airbags of navigatiesystemen. Er worden ook complete, gestolen auto’s gestript en in onderdelen verkocht. Hetzelfde geldt voor auto’s die aan het einde van hun levensduur zijn en niet naar een gecertificeerd demontagebedrijf gaan, maar illegaal worden gedemonteerd. Cabri: "Deze handel speelt zich voor een groot deel af op Marktplaats. Voor ons is het moeilijk het aan te pakken. Er zijn wel initiatieven op dit gebied. Zo wordt er gewerkt aan een register van gestolen onderdelen. Dit betreft onderdelen met een registratienummer, zoals motorblokken en navigatieapparatuur. Op deze manier hopen we dat deze handel terugloopt en proberen we te voorkomen  dat onze leden zelf gestolen onderdelen inkopen." De handel in gestolen onderdelen is niet alleen een economisch delict, benadrukt  Cabri. "Denk ook het milieu. Als onze leden een auto demonteren, doen ze dat milieubewust en voeren ze al het afval netjes af."  

Groeiverwachting

Het aantal leden van Stiba is ‘redelijk stabiel’, aldus secretaris Stefan Cabri. "Dat geldt ook voor de afzet. Ook onze leden ontkomen niet helemaal aan de economische malaise. Over de hele linie gaat het wel redelijk goed, maar de leden moeten er harder aan trekken." Stiba verwacht dat de toepassing van gebruikte onderdelen de komende jaren zal toenemen. Cabri: "Wij geloven absoluut dat de markt groeit. Gebruikte onderdelen zijn goed voor de portemonnee van de klant en bovendien profiteren wij van de toenemende bewustwording van de consument. Daarbovenop ben ik ervan overtuigd dat verzekeraars en fleetowners met groene reparaties aan de slag gaan."

 

 

  

 

 

[foto]

Algemeen secretaris Stefan Cabri van Stiba: "Op het gebied van automatisering hebben we nog wel een slag te maken."