De Volkswagen Groep is met z’n twaalf merken op diverse manieren verbonden met zestien Duitse profvoetbalclubs.  Dochtermerk Audi is zelfs voor 8,33 procent aandeelhouder van FC Bayern.  Het gaat al met al natuurlijk om miljoenen, maar topman Winterkorn vindt het goed besteed geld. "Over het algemeen zijn onze deelnemingen in het voetbal economische beslissingen met de blik op de afzet van auto’s in de betrokken regio’s."  De Volkswagen Groep is een belangrijke geldschieter voor de Bundesliga. Dat is permanent zichtbaar is dat op de shirts van VfL Wolfsburg, waar regelmatig het VW-logo op de shirts te zien is of andere producten van de groep.  Winterkorn sprak tegen dat hij persoonlijk de besluiten neemt over zaken die met de sport te maken hebben. "Daarover beslissen anderen. Maar ik kan niet ontkennen dat ik een zekere liefde voel voor de twee clubs die wij in belangrijke mate ondersteunen, namelijk VfL Wolfsburg en FC Bayern."   

Het enthousiasme voor het voetbal brengt Winterkorn regelmatig in contact met dealers. Hij  zit bijvoorbeeld in de raad van toezicht van FC Bayern in München en hij bezoekt regelmatig de wedstrijden waar hij dan dealers uit de regio ontmoet. "Waarom zouden we de passie voor voetbal en auto’s  zoals ik die voel, niet zakelijk verbinden?"  (Bron: Stern)