Minder autoreclame in H1, behalve op internet

In het eerste halfjaar werd in Nederland één procent meer nieuwe auto’s verkocht met bijna tien procent minder besteed reclamegeld. Lexus spant de kroon met 4,5 mille per auto, Volkswagen kon het af met 375 euro per auto.

Dit blijkt uit een analyse van cijfers van mediaonderzoekbureau Nielsen, voor AM bewerkt door kennisbureau Aumacon. Nadat er vorig jaar nog voor een recordbedrag van meer dan 400 miljoen euro aan marktcommunicatie werd besteed door de Nederlandse autosector, lijkt het dit jaar minder te worden want voor het eerste halfjaar is een bedrag van ruim 188 miljoen euro besteed, precies 20 miljoen euro (en 9,7 procent) minder dan in dezelfde periode van 2014. In dezelfde tijd werden er pakweg evenveel nieuwe auto’s verkocht dus kon een lekkere besparing worden gerealiseerd. Uitgedrukt in een bedrag per verkochte auto daalde dit bedrag naar 935 euro, waar het vorig jaar nog om 1.047 euro per auto ging.
Top 3 

De drie Franse merken blijven – evenals in 2014 – de bestedingenlijst aanvoeren, met Renault voorop, dat een korting van slechts zes procent op het budget doorvoerde. De PSA-merken zetten dikkere strepen door de budgetten: Citroën schrapte bijna 16 procent, Peugeot ging met liefst 24 procent omlaag. Toch blijft het Franse trio nog op ruime afstand van de rest. Ford komt met bijna 12 miljoen euro budget nog het dichtst in de buurt.

Naast de hoogte van de reclamebudgetten blijft ook de bestedingsmix een interessant gegeven. Onveranderd blijft televisie veruit favoriet bij de mediabureaus, ook al daalden de uitgaven hier met gemiddeld 6,3 procent. Twee derde van alle auto-euro’s gaat naar dit medium, waarmee automotive zich als sector bovengemiddeld aan de televisie bindt. Merken als Nissan, Kia, Mitsubishi en Lexus stoppen vrijwel hun hele budget in dit medium.

Als enige medium belandde het internet in de plus met een kloeke 61 procent budgettoename. Geholpen door 1,8 miljoen euro van Citroën stegen de uitgaven voor dit relatief nieuwe medium naar bijna 5,2 miljoen euro in het eerste halfjaar, waarmee internetreclame de uitgaven aan dagbladen inmiddels royaal is gepasseerd. 

3,5 mille per Dacia

Het reclamebedrag per auto zette dus over de gehele linie dit keer geen nieuw record neer. Wel  klom Lexus weer naar de koppositie met een bedrag per verkochte auto van liefst 4.508 euro. De nummer twee mag er ook wezen: Dacia met 3.531 euro per auto. Het merk dat in deze vergelijking altijd weer positief opvalt, is Volkswagen met slechts 375 euro per auto.
Veel meer over de mediabestedingen in de autowereld in Automobiel Management Magazine 8 van augustus.  

Minder autoreclame in H1, behalve op internet - Automobielmanagement.nl

Minder autoreclame in H1, behalve op internet

In het eerste halfjaar werd in Nederland één procent meer nieuwe auto’s verkocht met bijna tien procent minder besteed reclamegeld. Lexus spant de kroon met 4,5 mille per auto, Volkswagen kon het af met 375 euro per auto.

Dit blijkt uit een analyse van cijfers van mediaonderzoekbureau Nielsen, voor AM bewerkt door kennisbureau Aumacon. Nadat er vorig jaar nog voor een recordbedrag van meer dan 400 miljoen euro aan marktcommunicatie werd besteed door de Nederlandse autosector, lijkt het dit jaar minder te worden want voor het eerste halfjaar is een bedrag van ruim 188 miljoen euro besteed, precies 20 miljoen euro (en 9,7 procent) minder dan in dezelfde periode van 2014. In dezelfde tijd werden er pakweg evenveel nieuwe auto’s verkocht dus kon een lekkere besparing worden gerealiseerd. Uitgedrukt in een bedrag per verkochte auto daalde dit bedrag naar 935 euro, waar het vorig jaar nog om 1.047 euro per auto ging.
Top 3 

De drie Franse merken blijven – evenals in 2014 – de bestedingenlijst aanvoeren, met Renault voorop, dat een korting van slechts zes procent op het budget doorvoerde. De PSA-merken zetten dikkere strepen door de budgetten: Citroën schrapte bijna 16 procent, Peugeot ging met liefst 24 procent omlaag. Toch blijft het Franse trio nog op ruime afstand van de rest. Ford komt met bijna 12 miljoen euro budget nog het dichtst in de buurt.

Naast de hoogte van de reclamebudgetten blijft ook de bestedingsmix een interessant gegeven. Onveranderd blijft televisie veruit favoriet bij de mediabureaus, ook al daalden de uitgaven hier met gemiddeld 6,3 procent. Twee derde van alle auto-euro’s gaat naar dit medium, waarmee automotive zich als sector bovengemiddeld aan de televisie bindt. Merken als Nissan, Kia, Mitsubishi en Lexus stoppen vrijwel hun hele budget in dit medium.

Als enige medium belandde het internet in de plus met een kloeke 61 procent budgettoename. Geholpen door 1,8 miljoen euro van Citroën stegen de uitgaven voor dit relatief nieuwe medium naar bijna 5,2 miljoen euro in het eerste halfjaar, waarmee internetreclame de uitgaven aan dagbladen inmiddels royaal is gepasseerd. 

3,5 mille per Dacia

Het reclamebedrag per auto zette dus over de gehele linie dit keer geen nieuw record neer. Wel  klom Lexus weer naar de koppositie met een bedrag per verkochte auto van liefst 4.508 euro. De nummer twee mag er ook wezen: Dacia met 3.531 euro per auto. Het merk dat in deze vergelijking altijd weer positief opvalt, is Volkswagen met slechts 375 euro per auto.
Veel meer over de mediabestedingen in de autowereld in Automobiel Management Magazine 8 van augustus.