Problemen met exploderende airbags breiden zich uit

Toyota heeft de terugroepactie voor auto’s met de potentieel gevaarlijke airbags van Takata uitgebreid.

Samen met haar dochterbedrijf Daihatsu haalt Toyota nog eens 85.000 auto’s terug, waarvan een aantal in Europa. Dit keer gaat het niet, zoals tot nu toe, om de airbag aan de passagierskant maar om die aan de bestuurderskant.

De airbags van Takata blijken onder bepaalde omstandigheden te exploderen waardoor de inzittenden ernstig verwond kunnen raken door rondschietende onderdelen. In Maleisië is onlangs al een bestuurder van een Honda City omgekomen bij een dergelijk incident. Honda heeft al eerder duizenden auto’s met de Takata-apparatuur naar de garage terug geroepen.

Takata zelf heeft inmiddels van de Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA de opdracht gekregen alle in de VS rondrijdende auto’s waarin haar airbags zijn geïnstalleerd terug te laten roepen. Takata had dat willen beperken tot enkele staten met een hoge vochtigheidsgraad waar het probleem zich vooral lijkt te manifesteren maar de NHTSA gaat daar niet mee akkoord. De rekening voor het Japanse onderdelenbedrijf kan daarmee tot in de vele tientallen miljoenen op gaan lopen.

Problemen met exploderende airbags breiden zich uit - Automobielmanagement.nl

Problemen met exploderende airbags breiden zich uit

Toyota heeft de terugroepactie voor auto’s met de potentieel gevaarlijke airbags van Takata uitgebreid.

Samen met haar dochterbedrijf Daihatsu haalt Toyota nog eens 85.000 auto’s terug, waarvan een aantal in Europa. Dit keer gaat het niet, zoals tot nu toe, om de airbag aan de passagierskant maar om die aan de bestuurderskant.

De airbags van Takata blijken onder bepaalde omstandigheden te exploderen waardoor de inzittenden ernstig verwond kunnen raken door rondschietende onderdelen. In Maleisië is onlangs al een bestuurder van een Honda City omgekomen bij een dergelijk incident. Honda heeft al eerder duizenden auto’s met de Takata-apparatuur naar de garage terug geroepen.

Takata zelf heeft inmiddels van de Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA de opdracht gekregen alle in de VS rondrijdende auto’s waarin haar airbags zijn geïnstalleerd terug te laten roepen. Takata had dat willen beperken tot enkele staten met een hoge vochtigheidsgraad waar het probleem zich vooral lijkt te manifesteren maar de NHTSA gaat daar niet mee akkoord. De rekening voor het Japanse onderdelenbedrijf kan daarmee tot in de vele tientallen miljoenen op gaan lopen.