De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van de National Highway Traffic Safety Administration. Het uiteindelijke aantal zal nog flink hoger uitkomen omdat de recente ‘recalls’ zoals rond de airbags van de Japanse fabrikant Takata Corp nog niet volledig in de database van de NHTSA zijn verwerkt. Eén van de grootste ‘bijdragen’ komt zoals bekend van General Motors dat in totaal 27 miljoen voertuigen naar de dealer heeft teruggehaald vanwege de mogelijke problemen met het contactslot. 

"Dit is wel één van de ergste jaren die we tot nu toe op dit gebied hebben meegemaakt. Autofabrikanten willen er niet meer van beschuldigd worden laks te zijn en komen daarom zo snel mogelijk in actie. We zullen de komende jaren veel meer ‘recalls’ zien omdat de auto’s steeds ingewikkelder zijn geworden en ook omdat de fabrikanten steeds meer dezelfde onderdelen en componenten gebruiken," verklaarde Michelle Krebs van Autotrader.Com. De vele terugroep acties lijken de Amerikaanse consument overigens niet of nauwelijks te deren want de verkopen van nieuwe auto’s liggen dit jaar bijna zes procent hoger dan in 2013.