Alfa Romeo ontkent dit echter (uiteraard), maar Automotive News zegt gesproken te hebben met "toeleveranciers van Fiat Chrysler Automobiles". Die zouden verteld hebben dat de Giulia problemen heeft om de door FCA zelf uitgevoerde botsproeven te doorstaan. Er zijn dusdanige technische aanpassingen noodzakelijk, dat er 6 maanden extra nodig zijn om delen van de auto opnieuw te ontwerpen.

Opschuiven deadlines

De Italiaans/Amerikaanse autofabrikant ontkent dit dus, en spreekt van "berichtgeving die niet nauwkeurig is en niet de waarheid vertegenwoordigt", maar feit is dat Alfa Romeo wederom zijn deadlines heeft moeten opschuiven. Op 31 maart moet het eindelijk zover zijn. Dan zal Alfa Romeo, als alles mee zit, de productie van de Giulia opstarten. Maar de eerste exemplaren halen dus niet zonder slag of stoot het productiestadium, zo blijkt. Tot op heden heeft niemand nog kunnen rijden met de Quadrifoglio Verde versie van de nieuwe Giulia, die driekwart jaar geleden werd voorgesteld. Laat staan dat er al kennisgemaakt kon worden met de reguliere uitvoeringen.

Voormalig BMW-ingenieur moet oplossing brengen

Feit is ook dat FCA de Italiaan Roberto Fedeli bij BMW heeft weggekocht om de technische problemen op te lossen die de Giulia plagen. Na een carrière van 26 jaar bij Ferrari maakte Fedeli in 2014 de overstap naar BMW om zijn kennis te delen met de M divisie van het Duitse merk. Nu, amper 2 jaar later trekt de ingenieur achter de LaFerrari terug naar zijn landgenoten. Fiat Chrysler Automobiles heeft een beroep op de Italiaan gedaan om Alfa Romeo weer op de rails te krijgen. Fedeli heeft zijn strepen verdiend als hoofdingenieur van enkele heerlijke sportwagens. Niet alleen de LaFerrari, maar ook de 458 Italia en de F12 Berlinetta.

Na een tijdelijk verblijf bij BMW, keert Fedeli nu terug naar FCA, als hoofd van de technische dienst van Maserati en Alfa Romeo. Niet zonder reden volgens interne bronnen van beide merken, want zeker bij Alfa Romeo zijn er de nodige bergen die nog moeten worden overwonnen. Eén daarvan is dus het nieuws dat de Giulia een onvoldoende scoort bij de hedendaagse crash tests, waardoor de Italiaanse rakker terug naar de tekentafel moet. En daar staat dus sinds kort Fedeli klaar met zijn rode pen. Hij moet voor modificaties aan het ontwerp zorgen, zodat de Giulia alsnog de botsproeven kan doorstaan.

De Giulia had al lang op de markt moeten zijn. Zijn verkoopstart stond voor afgelopen jaar gepland. De fabrikant heeft de productie dus uitgesteld tot 31 maart. De eerste exemplaren zijn dan van het type Quadrifoglio Verde, het topmodel met de 510 pk sterke, dubbel geblazen 3,0 liter V6. Voor dit model wordt een prijs van 108.000 euro genoemd. De beter betaalbare 4 cilinder versies (2,0 liter benzine en 2,2 liter diesel) komen in een nog later stadium. Wanneer is nog niet bekend. Ook de introductie van andere nieuwe modellen heeft overigens vertraging opgelopen. Alleen voor de op de Giulia te baseren SUV wordt een ‘harde’ datum genoemd: eind 2017. Alfa Romeo zegt nu dat het productoffensief in 2020 afgerond zal zijn. Oorspronkelijk stond 2018 in de agenda.

Marktintroductie pas in tweede kwartaal

Alfa Romeo verwacht nu dat de Giulia QV tegen het einde van het tweede kwartaal op de markt kan worden geïntroduceerd. Dat is een half jaar later dan gepland. Wat Alfa Romeo nu parten lijkt te spelen, is het feit dat de Giulia een geheel nieuwe auto is waar zij geen ervaring mee had. De 159 is al jaren uit productie en kon dus niet als donormodel dienen. De Giulietta evenmin, want die is op heel andere leest geschoeid (voorwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving) en bovendien vanwege zijn leeftijd (ruim 6 jaar) zelf inmiddels bepaald niet okselfris meer.

De constatering dat de Giulia een valse start maakt, is zacht uitgedrukt. De reputatie van één van de belangrijkste modellen uit de geschiedenis van Alfa Romeo is al voor de daadwerkelijke introductie beschadigd. De Italianen dachten door middel van een crashdieet voor het platform van de Maserati Ghibli (waaraan de Giulia technisch verwant is) uit te komen op een acceptabel gewicht voor een D segment sedan (1.500 kilo), maar men heeft duidelijk te veel staal geëlimineerd, waardoor de Alfa Romeo nu bij de crash tests door de mand valt.

In het verleden kwamen autofabrikanten nog wel weg met onvoldoende uitontwikkelde modellen. Met name de Britten waren er een ster in om de klant het laatste stukje testwerk te laten doen. Maar ook de Amerikanen zagen er geen been in om modellen waarvan zij wisten dat die onveilig waren op de markt te brengen. Voorbeelden zijn de Chevrolet Corvair en de Ford Pinto. Maar toen waren er nog geen gerenommeerde, kritische crashinstituten die de rotte appels er direct uit konden halen. Als de Giulia 4 in plaats van 5 sterren bij de botsproeven zou scoren, leidt dat al tot gefronste wenkbrauwen, maar slechts 3 sterren is echt dodelijk.

Ijskast of doodskist?

Autofans worden steeds sceptischer over de Giulia. Men verwacht vanwege de berichtgeving (‘waar rook is, is vuur’) en vertraging nog maar weinig van de Alfa Romeo, en is bang dat, als hij al dit jaar nog op de markt zal komen, hij zeker zal tegenvallen. Leasemaatschappijen en andere wagenparkbeheerders zullen ook eerst de kat uit de boom willen kijken, oftewel de restwaarde ‘conservatief’ inschatten. Dat betekent een relatief hoge afschrijving (dan kan het alleen maar meevallen) en dus leasetarieven die bij voorbaat niet concurrerend zijn met die van Audi of BMW.

Of het verhaal over het falen bij de crashtests nu wel of niet klopt, dergelijke mediaberichten zijn echt dodelijk voor de marketing campagne rondom de Giulia. Het model dat Alfa Romeo weer op de rails moet zetten, moet namelijk niet zozeer de liefhebbers aanspreken (bij hen kan het merk sowieso niet stuk), maar de massa, die de laatste decennia zijn 156 of 159 heeft ingeruild voor een middenklasser van de concurrentie. De merkfans zullen misschien 20.000 à 30.000 verkopen op jaarbasis genereren, maar om tot 6-cijferige getallen te komen (zoals Audi en BMW in veelvoud lukt), zal je ook de meer rationele koper moeten overtuigen van de kwaliteiten van je product. Als de Giulia geen succes wordt, dan kunnen de rest van de plannen weer de ijskast in, of beter de doodskist.

Door: Toralt Deinum, Autointernationaal